Geen isotopencrisis ondanks niet werkende reactor Petten

• donderdag 3 januari 2013
  • Categorie:
  •  PETTEN - De Hoge Flux Reactor in Petten is een complexe installatie, waarvan er maar een op de wereld is. En dan kan een op het oog klein defect zorgen voor probIemen. Dat blijkt nu de reactor nog steeds niet is opgestart.

Op 11 november werd de 51 jaar oude reactor in Petten stilgelegd voor een periodieke onderhoudsstop. Sindsdien is de reactor niet meer opgestart. Reden: in het koelwatersysteem is een afwijking geconstateerd. Volgens NRG — de exploitant van de reactor — zou een minieme hoeveelheid bassinwater zijn weggelekt naar het primaire koelwater- systeem van de reactor. NRG heeft benadrukt dat dit geen risico vormt voor mens en milieu.

Hoe miniem of hoe klein het probleem ook mag zijn, het is — bijna twee maanden na constatering van het defect — nog steeds niet opgelost.

Drie weken geleden gaf NRG nog aan dat het onderzoek min of meer was afgerond en dat er nog wat visuele inspecties moesten plaatsvinden.

Maar volgens een woordvoerster van NRG is de onderzoekende fase nog niet afgerond. "Onze verantwoordelijkheid is dat het allemaal veilig en betrouwbaar is en we hebben meer tijd nodig om zaken te onderzoeken."

Ondertussen begint de vraag zich op te dringen wat de gevolgen zijn van het buiten werking zijn van de reactor. De Hoge Flux Reactor in Petten is immers de grootste producent van medische isotopen in Europa. De isotopen worden gebruikt om bijvoorbeeld tumoren op te sporen en te behandelen.

De gedachten gaan al sneI terug naar 2008 en 2010 toen de reactor buiten bedrijf was wegens problemen met het koelsysteem. Dit leidde internationaal tot een tekort aan medische isotopen.

Maar volgens Ole Heil van het ministerie van Volksgezondheid is er nu geen reden tot paniek. Er dreigt geen isotopencrisis. „Er zijn nu geen acute problemen omdat er voldoende andere leveranciers zijn. In het verleden hebben we meegemaakt dat ook de grootste producent ter wereld (in Canada) stil lag, maar dat is nu niet zo. Wel kan de situatie in Petten leiden tot iets langere wachttijden."

NHD