Dikke onvoldoende Hollands Kroon-politici

• zaterdag 12 januari 2013
  • Categorie:
  • HOLLANDS KROON - Zeven van tien 'weddenschappen' met Schager Courant verloren.

DOOR MARTIJN GIJSBERTSEN

Ze vonden het wel geinig. Een leuk initiatief. De tien raadsleden van Hollands Kroon, met wie de Schager Courant een 'weddenschap' sloot, gingen de uitdaging deze zomer vol enthousiasme aan.

In de praktijk blijken slechts drie politici uit die gemeente hun belofte in de laatste maanden van 2012 te hebben ingelost. Foei, dik onvoldoende!

Snelle ambities, doch trage ambtelijke molens of simpelweg tijdgebrek door een drukke agenda blijken het verwezenlijken van de op zich niet onaardige ideeen veelvuldig in de weg te hebben gezeten. Moet gezegd .worden: de raadsleden die zich. hebben 'vergalloppeerd', de mist in zijn gegaan, tonen zich van het sportiefste kant.

Zonder tegensputteren

En pakken het uitvoeren van hun 'tegenprestatie' - in geval van verlies - over het algemeen zonder noemenswaardig tegensputteren op.

Dus wie weet, proeft u binnenkort van de oliebollen gebakken door een van hen. Ziet u een bekend gezicht uit de krant achter het stuur van de buurtbus, in de marathon van Rotterdam of bij de voedselbank. Leest u een stuk over gemeentepolitiek in deze krant. Wordt u door een raadslid naar het gemeentehuis in Anna Paulowna gereden om een nieuw paspoort of rijbewijs aan te vragen of op te halen. Of ziet u er eentje onkruid wieden of boompjes planten in het openbaar groen.

______________________________________________________

Wie houden woord? en vooral: wie niet?

HOLLAND8 KROON - Drie van de tien (!) beloftes aan Schager Courant door raadsleden Hollands Kroon ingelost.

DOOR MARTIJN GIJSBERTSEN  -

Politici, ook plaatselijke, doen nog wel eens toezeggingen. En doen zo hun beloftes aan kiezers. In hoeverre houden zij woord?

De Schager Courant sloot deze zomer met tien raadsleden uit Hollands Kroon - van elke partij een - een 'weddenschap' wat zij in 2012 nog voor elkaar zouden boksen. Nu rekenen we af wie zijn hun afspeaak nagekomen? En vooral: wie niet?

Vooropgesteld: de ene uitdaging leek op voorhand wat eenvoudiger dan de andere. De moeilijkheidsgraad verschilde, zeg maar. Komt bij dat deelnemers die het avontuur aan zijn gegaan in het eerstejaar van de fusiegemeente best wat zaken voor de kiezen kregen. En vaak een volle agenda hadden, zodat er minder tijd was om het gestelde doel te bereiken.

Langere adem

Van alle beloftes aan de redactie zijn er slechts drie ingelost. Ruim onvoldoende. Sommige zaken zijn in beweging gebracht, maar vergen een langere adem dan verwacht. Zeven raadsleden moeten dus een tegenprestatie leveren, onder wie Jacques de Vreede (62) van GroenLinks in Barsingerhorn. Hij gaat de marathon van Rotterdam (ruim 42 kilometer) lopen voor het goede doel, omdat het hardrijden op de Heerenweg in zijn woonplaats en fietsen op het voetpad aan de Nieuwe Streek in Kolhorn (nog) niet aan banden is gelegd.

„Het zit in de pijplijn, maar er zijn geen concrete maatregelen genomen", vertelt De Vreede, die gesprekken heeft gevoerd met de dorpsraad en verantwoordelijk wethouder. Intussen is aan de Heerenweg wel een wandeling gemaakt om knelpunten te bekijken. In Rotterdam, waar De Vreede voor de 25e keer aan de start staat ('Sinds 1989'), is de marathon uitlopen zijn doel. „Ik moet nog met de pet rond bij sponsoren. Haal ik de finish niet, dan verdubbel ik het bedrag. Misschien maakt dat het aantrekkelijker om te geven."

PvdA-collega Sylvia Buczynski (57) uit Haringhuizen zit in hetzelfde schuitje: project Elshof-Zuid in Anna Paulowna, de bouw van vijftien startersvvoningen in eigen beheer, is niet voor de jaarwisseling van de grond gekomen. „Bouwers en gemeente zijn nog altijd in onderhandeling over de grondprijzen. We hebben hemel en aarde bewogen. Wethouder Lia Franken heeft ook enorm haar best gedaan."

Artikel schrijven

Buczynski gaat nu binnenkort een beschouwend artikel schrijyen voor de krant, waarin ze uit de doeken doet hoe gemeentepolitiek werkt. „Omdat veel mensen niet eens het verschil kennen tussen wat een wethouder en raadslid doet."

Wieringerwaarder Jan Willem van der Klugt (45) van het CDA beloofde dat de communicatie van de gemeente met en dienstverlening voor inwoners minimaal een 7 of 8 zou scoren. Hij kan niet met cijfers op talel komen, dus - we moeten hard zijn - wordt de weddenschap als verloren beschouwd.

„Ik dacht.dat hier met enige regelmaat onderzoeken naar werden gedaan binnen de ambtelijke organisatie, maar sinds de eerste keer in mei 2012 is het vervolg nog niet gepland." Dus vindt ook Van der Klugt dat hij op de blaren moet zitten. „Ik zal de groenvoorziening bellen om een afspraak te maken wanneer ik een dagje met hun buitendienst mee op pad kan."'

Defibrillators

Piet Dijkstra (67) van Senioren Hollands Kroon is wel geslaagd in zijn niissie: het opstarten van een AED Alert-netwerk in alle windstreken van de gemeente. ,,In de Wieringermeer en op Wieringen stond het al op poten. In Anna Paulowna hingen vooral apparaten in gebouwen en is gezorgd dat ze meer op publieke ruimten voorhanden zijn. Dat hebben we ook in Niedorp gedaan, waar defibrillators vooral particulier initiatief waren of bij clubs en verenigingen aanwezig waren."

Volgens de Breezander, die het oprnimen van zwerfafval en papier prikken rondom centrum Molensluis in Anna Paulowna bespaard blijft, zijn inwoners overal opgeroepen zich bij het netwerk aan te sluiten. Zodat wanneer iemand een hartaanval krijgt aangeslotenen via hun mobiele telefoon direct een melding krijgen waar een AED hangt en nodig is.

,,Wat dat oplevert, is afwachten. In korte tijd heeft dit onderwerp, onder meer door toedoen van toenmalig waarnemend burgemeester Theo van ,Eijk, veel aandacht gekregen."

__________________________________________________________

Wind mee in strijd tegen turbines (PW)

Dorien Sijbenga-Van den Outenaar (58) hoefde weinig te doen om ervoor te zorgen dat er geen windmolen meer bij komt in Hollands Kroon. Het raadslid van Progressief Wieringermeer had domweg de wind mee. „Het is puur toeval en stomme mazzel dat de provincie turbines op land heeft verboden."

Meevaller

„Echt een mooie meevaller. 1k heb op het goede paard gewed, haha." Neemt niet weg dat de Middenmeerse haar tegenprestatie evengoed wil  uitvoeren. „Onze hele fractie laat als voorbeeld voor iedereen zonnecollectoren leggen, volgende maand ben ik aan de beurt. Met een fonds zodat zonne energie-winning voor iedereen mogelijk wordt, zijn we bezig. Dat blijven we promoten."
    _______________________________________________________

Oud papier en textiel blijft in handen clubs (VVD)

Adner de naam van VVD-raadslid Ada de Haan (46) uit Hippolytushoef komt een groen vinkje.

De inzameling van oud papier en textiel mag in 2013 immers - voorlopig - in handen van (sport- en rotary) clubs blijven. Om de vereniginiskas en goede doelen te spekken.

„Direct vanaf dag een van de fusie hebben we daar een punt van gemaakt, zoals meer partijen zich er hard voor hebben gemaakt. Dat blijven we doen, want clubs halen daar geld uit en worden al gekort op subsidies."

De Haan hoeft nu geen middagje mee te draaien in verzorgingshuis Noorderlicht in haar woonplaats om koffie en thee te schenken of maaltijden te serveren.
    ___________________________________________________________

Met 'taxi Busker' naar gemeentehuis  (D66)

Paspoort, rijbewijs ophalen of lets anders to regelen op het gemeentehuis van Hollands Kroon in Anna Paulowna? Vijf lezers van de Schager Courant mogen zich melden bij de redactie en zich door
    Niels Busker (35) van D66 laten 'chauffeuren'.

De inwoner van Winkel is bet niet gelukt in 2012 een zogeheten Eigen Krachtconferentie te organiseren. Een bijecnkomst waarbij onder de aandacht wordt gebracht dat mensen bij moeilijkheden eerst proberen die met hulp van hun eigen omgeving op te lossen.

„De datum van 17 december, nota bene de verjaardag van mijn vrouw, stond, Op verzoek van het college, dat voor de kerst nog wat zaken wilde afhandelen, is het verschoven. Eind februari, begin maart gaan we in de herkansing. Dus ik heb geprobeerd jou te ontlopen, want ik heb het niet gered."

Kandidaten die zich willen laten rijden door of via 'taxi Busker, kunnen redactie.sc@nhd.n1
    ____________________________________________

Oliebollen bakken zonder te vloeken (CH)

„Het is geen onwil, maar doodgewoon gebrek aan tijd." Johan Paul de Groot (38) van de ChristenUnie Verontschuldigt zich.

Het is hem niet gelukt alle basisscholen in Hollands Kroon lespakketten van de Bond tegen het vloeken en Artikel beschikbaar te stellen. Zodat scholieren leren respectvol met elkaar om te gaan, met normaal taalgebruik.

Als tegenprestatie gaat de Kreileroorder nu oliebollen bakken voor drie verzorgingshuizen in de regio: Lelypark in Wieringerwerf, Noorderlicht in. Hippolytushoef en Kapellehof in Den Oever. Zonder morren of vloeken.

„Die lespakketten komen er vroeg of laat heus wel een keer. Wanneer de raad ermee instemt daar budget voor vrij te maken, een euro of vijf- zesduizend. Het initiatiefvoorstel is in de maak. De grote hamvraag is of ik een politieke meerderheid mee krijg."
    _____________________________________________________

Leegstand niet omlaag: dagje buurtbussen (LADA)

Hij had jets moois voor ogen. Maar Jip Pankras (66) moet met lede ogen constateren dat er weinig van terecht is gekomen. En hij dus een ritje de buurtbas gaat besturen of assisteren.

De kosten die Hollands Kroon (lees: de inwoner) heeft aan leegstand van accommodaties, zoals scholen, (sport)zalen en voormalige gemeentegebouwen, zijn namelijk niet met twintig procent verminderd. „De tijd is te kort gebleken, het is me niet gelukt. Maar we zijn er nog steeds mee bezig."

Het Lada-raadslid uit 't Veld stelt dat de materie 'gevoelig ligt' en Ingewikkeld ligt', omdat alle kernen hun eigen voorzieningen vanwege de sociale functie willen behouden.

„Het aantal accommodaties moet krimpen om kosten te beteugelen. Daarvoor bestaat een meerderheid in de gemeenteraad, heb ik het gevoel. In een van de rondetafelgesprekken hoor ik wel of anderen dat ook vinden of niet."

Handen uit de mouwen voor Voedselbank (PVL)

Westerlander Pim de Herder (72) zou zorgen dat zornerverblijven in Hollands Kroon voortaan permanent bewoond mogen worden. Helaas voor hem: tot dusverre is het niet haalbaar gebleken.

En dus laat het raadslid van de Partij Vrije Liberalen zijn gezicht binnenkort zien bij de Voedselbank Kop van Noord om een dagje vrijwilligerswerk te doen.

„Maakt me niks uit dat ik de handen uit de mouwen moet steken. Dat heb ik graag voor anderen over", reageert hij sportief.

Hij kondigt een initiatiefvoorstel aan om zijn plan in 2013 alsnog te regelen. "Nu wordt het gedoogd, terwijI het vaak niet mag."

NHD