Cruciale tijd voor vliegclub

• woensdag 9 januari 2013
  • Categorie:

• MIDDENMEER -Status vliegveld Middenmeer mogelijk snel definitief.
     Het zijn spannelide weken voor de leden van de Vliegclub Wieringermeer. Volgende week wordt duidelijk over of en wanner het vliegveld van de club bij Middenmeer een definitieve status krijgt.

De commissie Ruimte en Milieu van Provinciale Staten vergadert maandag 14 januari over de luchthavenregeling voor de Micro Light Airplanes (MLA's). Het vliegveld aan de Flevoweg Middenmeer heeft zo'n luchthavenregeling nodig om te mogen draaien zoals ze dat nu doen. Voorzitter Andre Harte van de Vliegclub Wieringermeer maakt zich daarover overigens geen zorgen. „Het is een  ornzetting
    van de vergunning voor het luchtzijdige deel die we altjjd al hebben gehad. De provincie kan
    dat niet weigeren."

In de stukken van de provincie staat dat min of meer ook zo omschreven. Het is een omzetting van de huidige, door de Inspectie Leefomgeving en Transport afgegeven ontheffing van de Luchtvaartwet, naar een luchthavenregeling waarbij het bestaand gebruik ongewijzigd is gebleven.

Desondanks is er wel een zienswijze ingediend bij de provincie. Volgens de bezwaarmaker is de huidige ontheffing van het vliegveld namelijk niet Ianger geldig. Dit vanwege de oorspronkelijke tijdelijk status van het MLA-veld. De Inspectie Verkeer en Waterstaat had in 2008 ontheffing verleend tot april 2011 om te mogen vliegen. Later werd door de gemeente Wieringermeer besloten om het luchthaventje op te nemen in het bestemmingsplan en daar een definitieve status voor aan te vragen. Volgens de provincie is vervolgens in 2009 een overgangsregeling van kracht geworden waarbij ontheffingen geldig bleven tot Provinciale Staten een luchthavenregeling hebben vastgesteld.

Harte verwacht dan ook geen problemen van die zijde. „Nee, woensdag 16 januari doet de Raad van State uitspraak  over eerdere bezwaren. Dan weten we hoe het ervoor staat. We zijn heel dicht bij een definitieve status maar je moet wel alle sporten van de ladder beklommen hebben voordat het zover is. Als de Raad van State de bezwaarmakers niet in het gelijk stelt, dan is de luchthaven wat betreft het planologische deel definitief. En anders moet de gemeente haar werk overdoen."

NHD