Burgerparticipatie of zoethoudertje

• vrijdag 18 januari 2013
  • Categorie: , ,
  • Alom in den lande heerst bij de bestuurders het probleem in welke mate de Burgerparticipatie ingevoerd gaat worden nu ook Nederland zulks in het Verdrag van Utrecht toegezegd en ondertekend heeft.

Als gevolg van deze democratiseringspoging heeft de gemeente Hollands Kroon over burgerparticipatie op donderdag 10 januari 2013, geheel in overeenstemming met de patriarchale bestuurdersstijl van Anna Paulowna, een besloten thema - raadvergadering gehouden.

Maar eerst; wat is nu eigenlijk burgerparticipatie? Geen mens die het precies weet omdat het eigenlijk een noodgreep is. Dagelijks wordt duidelijker dat in onze landen de democratie meer en meer uitgehold wordt; dat blijkt overduidelijk uit de vrijheden die een regering, parlement, topbestuurders en lagere overheden zich permitteren ten opzichte van de burgers en hun persoonlijke vaak geldelijke belangen met politieke besluiten verweven en dat rechtvaardigen met leugens onder de dekmantel van hun ideaal (= politieke partij/richting).

Het beste of eigenlijk het slechtste voorbeeld is de toetreding tot de EU onder aanvoering van Balkenende = CDA. Het referendum (de beste vorm van burgerparticipatie) zei nee en hij deed ja. Nu gaat door zulk politiek gekonkel langzamerhand een merkbare vorm van onvrede ontstaan in de samenleving die door het politiek etablissement denigrerend afgedaan wordt als populisme. U kunt dat mooi lezen in een artikel van Binnenlands Bestuur waar een ambtenaar burgerparticipatie omschrijft als een middel tegen het opkomend populisme. Zo in de trant van: Men neme 3 maal daags een capsule burgerparticipatie en ook deze kwaal zal zienderogen verdwijnen.

Maar gaat het zo makkelijk? Die onvrede is het gevolg van een lang etterende kwaal van de veronachtzaming wat bij de bevolking leeft en wat zich nu versterkt uit onvrede over de wingewest belastingen van de EU en een verslechterende economie. Maar het volk moet rustig blijven en ambtenarij met politiek weten wat goed voor ons is en voeren nu versneld het burgerparticipatie principe in nu het leeuwtje toch al gevangen is door Brussel.

U gaat dus participeren in de besluitvorming van, in ons geval, de gemeente Hollands Kroon.

Wij weten niet in welke vorm deze burgerparticipatie gegoten gaat worden maar stellen ons de hypothetische situatie voor dat het trafostation bij 't Veld aan een vorm van burgerparticipatie onderhevig zou zijn geweest. Dan had het nooit zo ver gekomen als nu; het huidige stuk grond, vlak bij de woningen, zou nooit aangekocht zijn door de energiemaatschappij, het bestemmingsplan zou immers eerst in samenwerking met de bewoners ruim voor de aankoop tot ieders tevredenheid aangepast zijn zodat het windmolen trafostation (dat is het waar het om gaat) nooit in de achtertuin van de huizen terecht gekomen zijn. Maar of Hollands Kroon ooit tot deze inzichten zal komen is de vraag.

Vooralsnog heerst de typische Anna Paulowna bestuurdersstijl die veel weg heeft van het plaatsen van voor voldongen feiten stellen van de bevolking waartoe allerlei bestuursrechterlijk mogelijkheden tot op de millimeter benut of uitgehold worden. De mate waarin burgerparticipatie een succes zal zijn zal met name liggen in openheid en tijdige informatie over projecten waarbij bestuurderstrucs als fait accompli uitgesloten zijn en waarbij de burger meer mag inbrengen dan de plaats waar bijvoorbeeld een speeltoestel zal komen of wat de kleur van een schutting worden zal.

Wil men daadwerkelijk tegen het door het bestuur zelf veroorzaakte ‘populisme’ optreden dan zal de bevolking voor het eerst in dit land voor vol aangezien moeten worden door datzelfde bestuur en niet behandeld worden als een paar kleine kinderen. Dan pas zal blijken dat het ‘populisme’ een buitengewoon positieve mogelijkheid biedt bureaucratie en regelzucht terug te dringen.

Stichting JAS

Als burgerparticipatie gaat betekenen meer inspraak van de dorpsraden dan is Van Ewijcksluis net zover als dat het nu is.
    Het dorpsbestuur heeft aantoonbaar een dubbele agenda, in ieder geval voorzitter en secretaris.
    Dat duo moet na meer dan 20 jaar "besturen" het stokje eens overdragen aan mensen die het wel goed met het dorp voor hebben.

Het wordt steeds duidelijker dat de dorpsraden in het verleden te veel naar de pljpen van de gemeente besturen gedanst hebben.
    Ook blijkt dat de burgers hier uiteindelijk de dupe van zijn geworden.
    Als dat niet radicaal wordt veranderd zijn de inwoners uit alle kernen veel beter af zonder deze dorpsraden en wordt er iniedergeval geen valse hoop meer gewekt bij deze burgers,