Akkerbouw gebruikt verboden gifsoorten

• zaterdag 26 januari 2013
  • Categorie:
  • W1ERINGERWAARD - De akker bouw in Noord-Holland gebruikt gifsoorten die niet zijn toegestaan.
    'Zorgwekkend' noemt Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier de resultaten van een onderzoek naar het gebruik van landbouwgif. In sloten zijn resten van verboden middelen aangetroffen.

Hollands Noorderkwartier is verantwoordelijk voor de kwalitelt van het oppervlaktewater. Het waterschap presenteerde deze week op een besloten bijeenkomst van de land- en tuinbouworganisatie LTO in de Beemster de eerste resultaten van een groot onderzoek naar het wegspoelen van gewasbestrijdingsmiddelen in sloten.

Waterschapsbestuurder Kees Mantel is geschrokken van de tussentijdse uitkomsten. „We hebben samen met de agrarische sector de afgelopen jaren maatregelen getroffen, maar dat is niet genoeg. Er .moet meer gebeuren om de emissie van deze stoffen terug te brengen."

Stichting Waterproef

Hoeveel landbouwgif komt terecht in het oppervlaktewater? En welke middelen? Om dat precies te weten, voert de Stichting Waterproef te Edam talloze metingen uit in de periode 2011-2015. De afdeling onderzoek van het hoogheemraadschap zet de gegevens op een rij.

Over de noodzaak van een goede registratie zegt waterschapsonderzoeker Rik van der Helm: „Een goed beeld ontbreekt. Er wordt slecht op drie locaties structureel gemeten naar bestrijdingsmiddelen, sinds 1995." Dat gebeurt in de polders De Vier Noorder Koggen, Westerkogge (beiden West-Friesland) en Beemster. Op 31 plekken in akkerbouwgebieden in Noord-Holland boven het Noordzeekanaal is in het onderzoeksjaar 2011-2012 gemonsterd, onder meer in de polders Wieringerwaard en Wieringermeer.

Waterproef stuitte op dertig verschillende middelen die akkerbouwers hadden gepakt als bescherming van hun gewas tegen schimmels; ongedierte, onkruid en insecten. Bij drie stoffen was meer gebruikt dan maximaal toegestaan. De vier verboden middelen zijn dinoterb, diuron, metalaxylv en dnoc. Favoriet is dinoterb. Dit middel is op bijna alle meetpunten geconstateerd.

Waterschapper Kees Mantel kan nog niet zeggen welke maatregelen worden getroffen om het gif verder aan te pakken. ,,Dat gaan we eerst met de sector verder overleggen." Provinciaal Voorzitter van de LTO-vakgroep akkerbouw Dirk de Heer uit de Purmer zegt over het gebruik van middelen: „Het productieareaal per bedrijf neemt sterk toe, de teelt wordt fors verlengd. Het gewas moet dus langer 'op de been' worden gehouden."

NHD

Het gehele rapport