Wachten onder hoogspanning

• dinsdag 4 december 2012
  •  OOSTZAAN - Waar blijft uitkoopregeling?

door SOPHIE KLUIVERS

Het plan was zo goed als rond. Lia (53) en Kees Huisman (59) uit Oostzaan hadden de verhuisdozen al bijna van zolder gehaald. In juni van vorig jaar maakte minister Verhagen (Economische Zaken) bekend dat hij een uitkoopregeling had getroffen voor Nederlanders die net als de familie Huisman pal onder hoogspanningskabels wonen.

Jaren hadden ze op dat moment gewacht. Zestien jaar woont de familie Huisman al onder de hoogspannings-lijnen. Dat was nooit een groot probleem, tot de spanning in 2005 verhoogd werd. Lia: „Er stond 150 kilovolt op de draden. Maar ineens begonnen de lijnen een knetterend geluid te maken. Zonder aankondiging had de elektriciteitstransporteur de spanning naar 380 kV verhoogd.

Buitenlandse onderzoekers stelden een paar jaar geleden vast dat er een verband is tussen leukemie bij kinderen en het wonen onder hoogspanningsdraden. „Ik denk vooral aan mijn kleinzoon van een jaar, waar ik regelmatig op pas. In 2006 kwam Kema de straling in mijn woning meten. Die was aanzienlijk gestegen."

„In nieuwbouwwijken mag de sterkte van het magnetisch veld niet meer dan 0,4 microtesla zijn. Terwijl de meting in 2006 in ons huis 2,83 aangaf. Een speelveld in de buurt werd direct ontruimd!"

Uit voorzorg stelde het kabinet anderhalf jaar geleden voor om alle 1300 huishoudens in de buurt van zulke masten een uitkoopsom aan te bieden. Aan de regeling die naar schatting 530 miljoen euro zou kosten, zou iedereen via een opslag op de energierekening meebetalen. Door de val van het kabinet kwamen de plannen in de ijskast. Lia: „En in het regeerakkoord wordt er niet meer over gerept."

Het landelijk Platform Hoogspanning, waar een kleine twintig gemeenten bij zijn aangesloten, komt op voor de belangen van mensen die in de buurt van hoogspanningsmasten wonen. „Onderzoeken naar de gezondheidsrisico's spreken elkaar tegen. Maar omdat de overheid wel een voorzorgsbeleid hanteert voor nieuwbouwwijken, is de huidige ontevredenheid ontstaan bij bewoners. Bij het ministerie van Economische Zaken ligt het uitkoopplan nu te verstoffen. De regering moet de plannen eindelijk uitvoeren."

4-12-2012