Opschudding bij inwoners en bedrijven over hoge baggernota's

• maandag 31 december 2012
  • Categorie:
  • ANNA PAULOWNA - Opschudding onder inwoners van Breezand en Anna Paulowna over hoge nota's voor het uitbaggeren van wegsloten.
    DOOR LEO BLANK

In sommige moeten grondeigenaren meer dan tweeduizend euro overmaken aan de gemeente Hollands Kroon.

Het regent klachten bij de gemeente en loonbedrijf Muntjewerf in Anna Paulowna. Het baggeren is het afgelopen najaar gedaan in opdracht van de gemeente. Het betreft wegsloten in het buitengebied waarvoor gemeente en aangrenzende bewoner/bedrijf samen een onderhoudsplicht hebben. Veel inwoners en bedrijven werden eerder deze maand lelijk verrast door de rekening van de gemeente. Afhankelijk van het aantal strekkende meters dat het erf grenst aan de wegsloot moeten honderden tot duizenden euro's worden neergeteld.

Houthandel Daalder aan de Schorweg moet ongeveer tweeduizend euro betalen. Joke Daalder: „Wij wisten van niets! We hebben ook Been toestemming gegeven. Betalen doen we zeker niet."

Haar buurvrouw Corry van Klink schrok zich rot toen ze de rekening van 238 euro .onder ogen kreeg: „Ik kan me niets herinneren van een brief. Ik ben naar het gemeentehuis gestapt. Een ambtenaar zegde me toe het te gaan uitzoeken. Dat wacht ik af."

Bloembollenkweker John Huig uit Breezand heeft de toezegging dat zijn nota van 512 euro verscheurd kan worden: „Wij baggeren altijd met eigen materiaal om de paar jaar zelf. En storten de slib op eigen grond. Die rekening is totaal onterecht." Hij kan zich voorstellen dat menige inwoner of ondernemer schrok: „De brief met uitleg dateert van anderhalf jaar terug. Dat zijn mensen allang vergeten."

Piet Muntjewerf van het loonbedrijf krijgt ook veel vragen. „Er is veel mis gegaan. Mensen die aangaven het werk altijd zelf uit te voeren, kregen toch een rekening. Anderen die dat ook altijd doen hebben niet gereageerd en werden dus ook onaangenaam verrast. Daarnaast is het werk ook nog maanden uitgesteld"

De gemeente Hollands Kroon kon tot nu toe geen commentaar geven op de kwestie.

NHD

Kunnen die overtallige, overbetaalde ambtenaren in Hollands Kroon nu helemaal niets goed doen?