Na nieuw stadhuis is nu het referendum splijtzwam in Den Helder

• maandag 10 december 2012
  • Categorie: , ,
  • DEN HELDER - Nadat eerder een nieuw stadhuis splijtzwam bleek in de gemeenteraad, is het stadsbestuur nu tot op het bot verdeeld over de vraag of er een referendum over moet komen.

Omwonenden aan de Boerhaavestraat vragen om zo’n volksraadpleging. Zij vinden dat de mening van een meerderheid van de Nieuwediepers is genegeerd toen dit najaar definitief de keuze viel op een nieuw stadhuis op de stationslocatie. De Stadspartij vroeg tijdens die bewuste raadsvergadering al in een amendement daarover een referendum mogelijk te maken. Dat voorstel werd met 18 tegen 12 weggestemd.

Maandagavond bleken tijdens een commissievergadering de verhoudingen ietsje anders te liggen. VVD en CDA blijven mordicus tegen zo’n referendum en D66 gaat daarin mee. Coalitiegenoot Trots hoefde zich niet aan dit onderwerp te branden, fractievoorzitter Sandra Dekker verkoos ervoor bij een andere commissievergadering te gaan zitten. De PvdA is verdeeld. Drie fractieleden zijn voor het referendum, eentje (Theo Rijnten) is tegen. De ChristenUnie is principieel tegen referenda, maar woordvoerster Tjitske Biersteker vindt dat de omwonenden het afgelopen jaar te weinig inbreng hebben gehad. Alleen al daarom moet een referendum op z’n minst overwogen worden, meent zij. Ook Behoorlijk Bestuur is voor. Opmerkelijk was het betoog van Peter Reenders. Zijn Stadspartij vroeg in oktober om een referendum, maar maandagavond klonk hij minder overtuigd.

Volgens Reenders ligt er nu een raadsbesluit, is het feitelijk een gelopen race en kan een referendum over het stadhuis slechts tot kostbare vertraging leiden, niet tot het schrappen van de nieuwbouw. Het is immers een raadplegend referendum, de uitslag kan worden genegeerd. Mocht de Stadspartij toch voor stemmen, dan gaat het er om spannen. Dan is slechts een minieme meerderheid van 16-15 tegen een referendum.

NHD