Na het windverbod volgen de schadeclaims

• woensdag 19 december 2012
  • Categorie: , ,
  • HAARLEM - De procedures kunnen beginnen. Met de definitieve beslissing geen nieuwe windmolens op land toe te staan, wacht de provinde Noord-Holland de nodige schadeclaims.

DOOR KEES VAN DER MALEN

Nu de politick heeft gesproken, is het woord aan de juristen. Afspreken dat er in Noord-Holland geen nieuwe windmolens bij mogen komen, is een. Straks moet blijken of de koerswending ook juridisch houdbaar is.

Is een politieke afspraak —want daar praten we hier over —een voldoende basis voor een drastisch gewijzigd beleid? Of is de provincie misschien aan meer gebonden dan een coalitieakkoord alleen?

Verwachtingen

Iets concreter: Hebben gemeenten en particulieren die de afgelopen jaren met actieve steun van de provincie verreikende plannen voor windparken opstelden niet een punt als zij zeggen dat er stellige verwachtingen zijn gewekt?

Ja, maar de provincie mag toch nieuwe keuzes maken, zegt verantwoordelijk gedeputeerde Jaap Bond. Dat gebeurt in de nationale politiek ook. Bovendien is er nog een overgangsregeling.

Inderdaad, partijen die plannen voor windparken indienden voor april 2011, de dag dat de nieuwe coalitie in het provinciehuis vorig jaar een windban afkondigde, mogen nog bouwen. Alleen is hier de vraag op zijn plaats of die overgangs.regeling niet te eng is gesteld. De ambitie om beleid te wijzigen is nog geen gewijzigd beleid. Misschien was het zuiverder geweest als het overgangsbeleid ruimer was genomen. Bijvoorbeeld, tot de datum - 11 juli dit jaar - dat de provincie een voorbereidingsbesluit nam. Inderdaad, met de kans dat de provincie nog de nodige plannen had moeten toestaan.

De keuze van het provinciaal bestuur maakt in een aantal opzichten een geforceerde indruk. 'Genoeg is genoeg', het adagium van gedeputeerde Bond om niet langer windmolens op land toe te staan, is eerdet kretologie dan geduldig bestuur.

Het is mooi dat de provincie burgers die bezwaar maken tegen de hinder van steeds meer en steeds grotere windmolens tegemoet wil komen.

Grillig

Het blijft tegelijk vreemd dat met de belangen van andere burgers — soms particulieren, soms burgers met gemeenten — zo grillig wordt omgesprongen.

Met de vreemde uitkomst dat de ene overheid straks procedeert tegen de andere overheid. Die figuur is nooit mooi en tast de betrouwbaarheid van het provinciebestuur aan. Je kunt niet het ene moment de confrontatie aangaan en het andere moment de rol van 'oliemannetje' spelen.

Schadeclaims komen er — de gemeente Amsterdam heeft als eerste al een schadeclaim van so miljoen euro aangekondigd. De rechter mag straks oordelen of de windban voldoei aan de vereisten van behoorlijk bestuur. De vraag is voorlopig hoeveel een koerswijziging mag kosten.

NHD