Moleneigenaren als één front tegen verbod

• dinsdag 4 december 2012
  • Categorie: , , ,
  • KOLHORN - Vereniging van Windturbine-eigenaren Noord-Holland werkt aan een plan om een nieuw groot windmolenpark mogelijk te maken, ondanks het verbod van de provincie voor molens.
    DOOR ED DEKKER

Door de krachten te bundelen hoopt de vereniging op hulp van het Rijk.

De 125 leden van de Noord-Hollandse vereniging hebben in de provincie een opgesteld vermogen van ruim 115 megawatt (MW). Zij willen dat uitbreiden tot 300-350 MW, aldus bestuurslid Gerard Kistemaker (61) uit Kolhorn. De leden bezitten samen 165 molens, exclusief die in de Wieringermeer. Zeventig stuks daarvan zijn eenlingen, solitaire molens.

Met de uitbreiding van het totale vermogen wordt het aantal molens minder. „Het vermogen van de nieuwste generatie turbines is veel groter. Moderne types vervangen de oudste modellen met het minste vermogen. Daarom kan je toe met minder paaltjes", verklaart Kistemaker . Het aantal eenlingen kan hierdoor volgens hem met meer dan 6o procent verminderen.

Het herstructureringsplan van de vereniging richt zich ook op parken. Verdeeld over diverse locaties, zoals in de Kop van Noord-Holland negentien stuks in de Waardpolder en negentien stuks in de Groetpolder, tellen de aangesloten parken totaal 95 turbines. De eigenaren willen ook veel van deze molens vervangen, door minder turbines met een groter vermogen. Met hun nieuwe beleid maken Gedeputeerde Staten het her-structureringsplan echter onmogelijk. „Met ons plan komen wij juist tegemoet aan wensen van publiek en politiek om de komende jaren solitaire molens te verwijderen uit het landschap, vooral de turbines die overlast geven", legt Gerard Kistemaker uit. „Deze aanpak lukt alleen als de eigenaren elders in Noord-Holland de ruimte krijgen voor opschaling. Zonder die stimulans blijven de verouderde molens draaien. Versleten onderdelen worden dan vervangen."

GS wil grotere molens alleen in de Wieringermeer toestaan. In overig Noord-Holland mogen turbines worden vervangen, maar het vermogen mag niet uitbreiden. Met het Windplan Wieringermeer zit deze polder al aan het maximum. Andere eigenaren kunnen daardoor volgens Kistemaker niet terecht in de Wieringermeer. Hij vreest dat het nieuwe molenbeleid definitief wordt. „Daarom bundelen wij individuele initiatieven tot één groot plan. Hiermee hopen wij kans te maken bij het Rijk als de provincie geen extra ruimte toestaat voor opschaling."

Bij een park groter dan 100 MW kan het Rijk het plan de provincie opleggen. Dit op grond van de Rijkscoordinatieregeling. De vereniging heeft in de Kop van Noord-Holland een locatie op het oog, maar Kistemaker wil niet zeggen welke. „Het ligt nog te gevoelig." Alle huidige windmolens in Noord-Holland leveren nu 330 MW op. Inclusief Wieringermeer wil GS nu toe naar maximaal 580 MW.

_______________________________________________

Ten strijde

Statencommissie ruimte & milieu oordeelt op 6 december
     over het voorgenomen verbod voor nieuwe windmolens.
    Een van de insprekers is dan de Vereniging van
    Windturbine-eigenaren. Die strijdt tegen het verbod.
     Provinciale Staten nemen op 17 december een definitief besluit.

_______________________________________________________

NHD

Als het Rijk nu eens de subsidies af zou schaffen, zou er dan ook zoveel animo van die zuinige boeren zijn om windmolens te plaatsen?
    Natuurlijk niet, de boeren harken over de rug van de burgers op alle mogelijke manieren subsidies binnen.
    Als het niet via het rijk is is het wel via de EU.
    Boeren kunnen tegenwoordig achterover geleund op hun gat zitten en het geld stroomt via de vele subsidies binnen en de burger maar betalen en bovendien als dank de overlast van die heerschappen ondervinden.