'Meer overleg windmolens'

• maandag 3 december 2012
  • Categorie:
  • SCHAGEN - De Vereniging van Windmoleneigenaren Noord-Holland (VWNH) wil bij een herstructurering van de windmolens nauw overleg plegen met omwonenden en overheid.
    DOOR HAN$ DUIN

Dit gaf voorzitter Gerard Kistemaker zaterdag in het programma Perron Schagen aan. Kistemaker gelooft nog altijd dat er toekomst is voor windmolens op land, ook omdat dit in zijn ogen absoluut noodzakelijk is om de nationale milieudoelstellingen te halen. De VWNH zet in op windmolens in Noord-Holland, waarbij een aantal kleinere molens wordt vervangen door één grotere. Het initiatief ligt dan bij de ondernemer, maar voor de daadwerkelijke investering is er nauw overleg met alle betrokkenen.

Henno Dasselaar van de Stichting Kritisch Platform windenergie Zijpe is het totaal niet met Kistemaker eens: „Wij zijn niet tegen duurzaamheid. In tegendeel. Maar we zijn wel tegen de huidige locaties van de wind-molens. In onze regio is vastgesteld dat een kwart van de omwonenden binnenshuis last heeft van het geluid. Wij ontvangen dagelijks klachten. En al die normen zeggen ons niets. De omstreden molen aan de Groote Sloot voldoet ook aan de normen. Wij vinden dat windmolens minstens een kilometer van een woning moeten staan."

Kistemaker bestreed dat en concludeerde dat er bij die norm in de toekomst niet meer één windmolen in Noord-Holland zal staan.

NHD