Locatiekeuze ' bestuurlijke trechter'

• vrijdag 21 december 2012
  • Categorie: , , ,
  • ANNA PAULOWNA - Lawaai transformatorstation gelijk aan onweersklappen.

Tientallen inwoners uit 't Veld, De Weel en Oude Niedorp hebben gisteravond bij de gemeenteraad van Hollands Kroon opnieuw aangegeven tegen de komst van een transformatorstation bij hun woningen te zijn.
    DOOR MIKE DEUTEKOM

De raad geeft volgende maand haar 'zienswijze' over waar de installatie moet komen.

Een advocaat van een familie uit Oude Niedorp verwoordde het dilemma gisteravond treffend: "Deze kwestie is uitgelopen op een bestuurlijke trechter. Daarbij worden mensen tegen elkaar opgezet. Als je tegen locatie vier (achter de Rijdersstraat in 't Veld en tegenover De Weel) bent, ben je voor locatie vijf (bij het Verlaat) en andersom. Op het moment lijkt er veel weerstand te zijn tegen locatie vier. Maar als de keuze richting locatie vijf dreigt te gaan, is de weerstand daar minstens zo groot. Bovendien heeft de gemeente met.de planologische rapporten waarin locatie vier steeds als meest geschikte uit de bus komt, de tegen-standers van locatie vijf veel munitie gegeven voor bij de bestuursrechter."

Toch waren elf van de dertien insprekers en tientallen met de bus gekomen inwoners van 't Veld en De Weel vooral tegen de voorkeur van het college van burgemeester en wethouders voor locatie vier. De raad werd verweten de oren te laten hangen naar Tennet/Liander en niet voor de inwoners op te komen.

Inspreker Betjes uit De Weel waarschuwde voor het lawaai dat een transformatorstation produceert. ,,Het klinkt als onweersklappen. En ik heb op zo'n station gewerkt, dus ik weet hoe het klinkt."

Veldtemer Be Homan wees de raad op de 'pijnlijke vergissing' om door een delegatiebesluit het college het mandaat te geven te beslissen over de locatiekeuze en de raad alleen nog een zienswijze kan indienen. Volgens Homan is dat ondemocratisch en heeft de kiezer het recht om te weten hoe de partijen er over denken. Diverse fracties hebben al aangegeven in januari in het presidium nog eens over de uitwerking van dat delegatiebesluit te gaan praten.

NHD

Dit land is VOL. OVERVOL!

VOL IS VOL!

Hoe kun je 17 miljoen mensen in zo een klein landje proppen; daar komen problemen van.

Transformatorstation, windturbines, woningen.

Mensen worden/zijn net ratten; als er teveel van zijn komen de problemen.

Maar onze *bestuurders* doen net of ze gek zijn.
    Lekker betaald baantje en laat de burgers maar de pest genieten.

Conny.

Natuurlijk weet "onze" wethouder Franken al lang welke locatie het wordt. De bewoners mogen voor de vorm(die we democratie noemen) nog even hun zegje doen, maar dan moeten ze verder ook niet zeuren, want Franken heeft tenslotte al beslist en de overbodige incompetente gemeenteraad stemt overal mee in.

De locatie is dus al bekend en als de bewoners het er niet mee eens zijn rest hen nog slechts een gang naar de rechter. Helaas is de rechterlijke macht, althans in Alkmaar, al lang niet meer onafhankelijk. Uit diverse zaken blijkt dat deze rechtbank gewoon de politiek volgt. De politiek wordt hierin ijverig bijgestaan door de ambtenaren die tuk zijn op alweer een promotie vanwege bewezen diensten. Corrupt????, hoe durven we het zelfs maar te denken van onze politiek en ambtenaren apparaat.

Getuigenissen van deze ambtenaren van gemeente of milieudienst worden zonder enige vorm van ook maar het minste bewijs voor waar aangenomen. Burgers kunnen hun bewijzen onderbouwen met foto's, getuigenissen van derden, de rechtbank heeft er geen enkele boodschap aan. Getuigenissen van ambtenaren worden steeds dubieuzer omdat ze weten dat de rechters het ze niet moeilijk zullen maken.
    Het ergste is nog dat, ondanks alle corruptie die aan het licht komt, dat het gewoon door gaat en zelfs erger wordt.