Provincie vertilt zich aan 'kundige' Meijdam

• vrijdag 21 december 2012
  • Categorie: , ,
  • HAARLEM - Alsof er nets aan de hand is, benoemt de provincie Noord-Holland de omstreden oud-gedeputeerde Henry Meijdam in een adviseursfunctie.

Een kameleon, die de rollen van gedeputeerde, ondernemer, adviseur en partijgenoot door elkaar liet lopen. Zo omschreef de commissie Schoon Schip in haar eindrapport Henry Meijdam. De commissie deed een jaar lang onderzoek naar onregelmatigheden bij de provincie en presenteerde zes weken geleden haar bevindingen. Aanleiding was de affaire Hooijmaijers, nu beschuldigd wordt van corruptie en witwassen.

Als het over Meijdam gaat heeft de commissie het over: dubbele petten en het risico van (de schijn) van belangenverstrengeling.

Zo bewerkte Meijdam, optredend namens projectontwikkelaars, zijn opvolger gedeputeerde, Laila Drieaen. Of ze een oogje wilde houden op een aantal bouwlocaties?

Ook hield hij als gedeputeerde, op verzoek van een projectontwikkelaar, een rapport geheim. De ontwikkelaar wilde zo'n tweeduizend huizen op het KNSF-tertein in Muiden, maar uit het rapport bleek dat het project met zeshonderd woningen ook rendabel was.

Diezelfde Meijdam mag nu weer terugkomen als adviseur bij de provincie. Gedeputeerde Bond spreekt lovende woorden over Meijdam. „Kundig en gewaardeerd als deskundige." Interessanter is wat hij daarop zegt: ,,Als we hem nu niet hadden benoemd hadden we hem permanent beschadigd."

Dat Meijdam met zijn handelwijze in het verleden de provincie heeft beschadigd, is blijkbaar allang weer vergeven en vergeten. Sterker nog, Jaap Bond werpt zich op als beschermer van Meijdam. Of dat stoerdoenerij is, misplaatste arrogantie of vriendjespolitiek doet er niet zo veel toe. Feit is dat de provincie weer onderwerp is van negatieve publiciteit.

Moet gezegd worden dat Meijdam de functie van voorzitter van een gebiedscommissie al vervulde. Maar het aantal gebieds-commissies, en dus ook het aantal voorzitters, wordt teruggebracht van zeven naar vier. Dat was dus een mooie gelegenheid geweest am op chique wijze afscheid van hem te nemen. Die kans laat het College van Gedeputeerde Staten aan zijn neus voorbij gaan.

Nu is de beer weer los. De oppositie spreekt schande van zijn benoeming, noemt die een 'verkeerd signaal' en heeft over de kwestie vragen gesteld.

Het College van Gedeputeerde Staten moet hebben begrepen dat de benoeming van Meijdam stof zou doen opwaaien. Desalniettemin werd besloten dat toch te doen. Commissaris van de Koningin Remkes zei na de presentatie van Schoon Schip krant dat de provincie weer vooruit moest kijken. Maar de bilk op de toekomst richten, lukt enkel als afscheid wordt genomen van het verleden en de mensen die daarin een verkeerde rol speelden.

KEES VAN DER MALEN EN JANETTE LUICHIES NHD