Groot olieveld boven Den Helder leidt tot hoop op meer werk

• donderdag 6 december 2012
  • Categorie: , ,
  • DEN HELDER - De vondst van een groot olieveld schuin boven Den Helder leidt tot hoop op meer werk in de havenstad.
    Wintershall maakte woensdag bekend de vondst te hebben gedaan in blok K17 op het Continentaal Plat. ,,Ik hoop een gunstig effect voor de bedrijvigheid in Den Helder’’, reageert bestuurslid Harry Cornelje van de Haven en Scheepvaart Vereniging, ,,maar het is nog te vroeg om daar iets over te zeggen. Het zou goed zijn als Wintershall naar Den Helder komt.’’

Het bedrijf is gevestigd in Rijswijk. ,,Goed nieuws voor Den Helder Airport waar de werknemers van Wintershall in de helikopters stappen die ze van en naar hun werkplek brengen’’, meldt directeur Conny van den Hoff. Directeur Gilbert van den Brink van Wintershall Noordzee BV verwacht dat de werkzaamheden worden uitgebreid: ,,Volgend jaar gaan we onderzoeken hoe we het olieveld gaan uitbaten. Ik sluit niet uit dat we in het gebied meer exploratieboringen gaan verrichten.’’

Volgens de eerste berekeningen zit er zeker voor dertig miljoen vaten olie in het veld, maar het kan ook nog wel meer worden. De vindplaats ligt op 120 kilometer ten noorden van Den Helder. De olie zit op een diepte van 1500 meter onder de zeebodem. ,,Het gaat om een noemenswaardige olievoorraad’’, meldt Wintershall. ,,Eerste schattingen gaan uit van een potentieel van minstens dertig miljoen vaten winbare olie met zicht op aanzienlijk veel meer.’’

NHD