Afvalmedewerkers HVC de straat op

• donderdag 6 december 2012
  • Categorie: , ,
  • ALKMAAR -

Medewerkers vauafvalverwerkingsbedrijf HVC demonstreren vanmiddag bij het hoofdkantoor in Alkmaar voor een goed sociaal plan en werkzekerheid, onder begeleiding van Abvakabo FNV en CNV Publieke Zaak.

De demonstraties vinden tussen twaalf en half drie plaats voor de poort van het hoofdkantoor van HVC. Daar wordt een aandeelhoudersvergadering gehouden, waarin HVC onder meer de over-name van de verlieslijdende Stadsverwarning Purmerend (SVP) voorlegt aan haar aandeelhouders. Tot grote verbazing van de vakbonden en medewerkers van Hyfp

„Dit is nogal een zware beslissing, waar veel centjes mee zijn gemoeid", zegt bestuurder Etienne Haneveld van FNV. „Met de actie willen we aandeelhouders erop wijzen dat er nog geen goed sociaal plan op tafel ligt voor de 63 medewerkers die gedwongen ontslagen worden. Maar is ook gewoon geld voor nodig."

Afgelopen maandag stelde onafhankelijk raadslid Beryl Dreijer uit Velsen hierover al vragen aan het college van burgemeester en wethouders. „Ik denk dat iedereen wel snapt dat het raar is dat een nutsbedrijf aan de ene kant 58 miljoen in een bedrijf steekt dat de komende zeven jaar geen winst zal maken, terwijl het aan de andere kant veel medewerkers op straat zet. Er zijn zelfs afspraken over de rechtspositie van die mensen gemaakt." Volgens Dreijer weten diverse aandeelhoudende gemeenten niet goed wat er speelt. Zo wist men in Velsen niet van de overname van SVP en was Zaanstad verbaasd dat er gedwongen ontslagen dreigden. Vakbond FNV stuurde de vragen van het raadslid uit Velsen daarom door naar raadsleden van verschillende gemeenten.

Tijdens de betoging wordt 'herrie gemaakt' worden toespraken gehouden en flyers uitgedeeld aan de aandeelhouders, met waarschuwingen voor stiptheidacties. Ook zijn raadsleden van diverse gemeenten opgeroepen de belangen van werknemers te steunen.

Om de overname van SVP door HVC te laten doorgaan, hoeven niet alle aandeelhouders in te stemmen. „Natuurlijk luisteren wij altijd naar onze aandeelhouders", reageert een woordvoerder van HVC.

NHD

Zoals overal in bestuurlijk Nederland is ook bij HVC de gekte toegeslagen, een verliesgevend bedrijf overnemen in de hoop dat het nog eens winst zal gaan maken, hoe gek wil je het hebben.
    De vraag is ook of HVC verder wel goed functioneert?
    Bijvoorbeeld: Het legen van de bakken geschiedt, ondanks schriftelijk gemaakte afspraken vaak op een willekeurig tijdstip en de personeelsleden komen alleen hun vuilniswagens uit om een gele kaart tussen de deksels te schuiven als door de wind een deksel is opengewaaid. De boodschap? Volgende keer als het deksel open is(gewaaid) wordt hij niet geleegd. De heren zouden ook eens op de afgesproken tijd kunnen komen. Hieruit blijkt dat het personeel de gewoontes van haar bestuursleden heeft overgenomen: Misbruik maken van hun macht.