Wilde plannen voor Breezand

• dinsdag 20 november 2012
  • Categorie: , ,

• BREEZAND - Dorpskern Breezands Belang neemt het college van Hollands Kroon dinsdag 20 november mee op een toer door het dorp. Langs de pijnpunten, maar ook langs locaties waar volgens haar kansen liggen.
    DOOR LYDIA JASPER
    „Zelfs al zijn het in sommige gevallen wilde plannen", zegt Ruud Roemer. Roemer is de nieuwe secretaris van de dorpsraad en neemt de taak van Frank van Lierop over. Aad Hortensius vervangt Hans Elling als voorzitter.

Breezand; Ceresplein

Toch heeft Breezands Belang haar nut allang al bewezen. Een aantal van die zogenoemde wilde plannen uit het verleden is daadwerkelijk uitgevoerd. Al was het wat later dan gewenst. „Twaalf jaar geleden groeiden de bomen nog tot aan de hemel; men bedachten wij al een plan voor het Ceresplein en de nieuwbouwwijk die nu Groenhof heet. We bemerkten een terugloop in winkelstand en om Breezand leefbaar te houden, moest er wat veranderen. Een project-ontwikkelaar zag brood in onze ideeen. En zo is de bal gaan rollen."

Maar anno 2012 kan er in Breezand nog wel het een en ander worden verbeterd, aldus de belangenvereniging. „De Lovinkstraat mag van ons wel wat meer van een laan krijgen. Met parkeerhavens en meer groen. Daarover willen we in de buurt nog een enquete houden, want misschien hoeft het van de omwonenden wel helemaal niet. Maar het is natuurlijk jammer dat er bij het spoor bomen zijn gemold, zonder dat daar nieuwe aanplant voor is terug gekomen. Ook willen we dat er iets gebeurt met het leegstaande pand van De Aap; dat is helemaal aan het verpau peren."

Ook denkt de club onder andere aan het dempen van een stuk van de Zandvaart, zodat daar een dorpsplein ontstaan. „De oude Zandhorst is een mooie plek voor een multifunctioneel gebouw.

Belangstellenden zijn vandaag tijdens de inloopmiddag tussen 14.30 en 15.30 uur welkom bij ZAP aan het Ceresplein.

NHD