Waarschuwingsacties HVC op komst

• vrijdag 23 november 2012

• ALMAAR - Medewerkers van afvalverwerker HVC bereiden acties voor.
    Mensen die hun kliko niet netjes aanbieden, blijven zitten met hun afval. De acties moeten er toe leiden dat HVC -dat 110 van de circa duizend medewerkers wil ontslaan - zich aan het geldende sociaal plan houdt.

Gistermiddag zaten de vakbonden Abvakabo FNV en CNV Publieke zaak om tafel met energie-en afvalnutsbedrijf HVC. Hoewel het overleg in een prettige sfeer plaats had, heeft de directie nog niet toegezegd om zich aan het sociaal plan te houden.

Daarom zullen binnenkort verschillende actiecomites bijeenkomen om acties voor te bereiden. „In eerste instantie zullen we de inwoners van het HVCgebied in Noord- en Zuid-Holland waarschuwen voor stiptheidacties", zegt Etienne Haneveld, van Abvakabo FNV.

„Zo zullen er flyers worden ontwikkeld die op alle kliko's worden geplakt. Als mensen hun kliko's niet aanbieden zoals voorgeschreven, dan wordt het afval niet meer meegenomen."

De waarschuwingsacties moeten HVC wakker schudden. Het bedrijf gaat reorganiseren, maar weigert nog steeds om zich te houden aan afspraken over onder meer termijnen voor de begeleiding naar ander werk. Werknemers worden nu onder druk gezet om individuele aanbiedingen te ondertekenen, die veel slechter zijn dan de afspraken uit het geldende sociaal plan.

HVC presenteerde kort geleden een nieuw sociaal plan met een 'maximaal haalbaar' bod, dat door tachtig procent van de vak bondsleden werd sigewezen. „Als HVC denkt dat medewerkers lijdzaam zullen toezien hoe hun collega's ontslagen worden, dan hebben ze het mis," aldus Haneveld.

HVC heeft de laatste jaren veel werknemers overgenomen van verschillende gemeentes.„ Zo nam het bedrijf vorig jaar nbg de afvalverzameling over van gemeente Den Helder. Ondanks waarschuwingen van de onder
    nemingsraad gaf het bedrijf haar nieuwe weknemers langdurige werk- en standplaatsgaranties van tien jaar.