Verschillen tussen subsidies dorpshuizen zijn groot

• zaterdag 24 november 2012
  • Categorie:
  • NOORDKOP - De volgendegemeentelijke fusie is in aankomst.
    Het samengaan van Harenkarspel, Schagen en Zijpe heeft vrijwel zeker gevolgen voor de dorpshuizen in de verschillende kernen.

Zowel de nieuwe gemeente Schagen als het vorig jaar gevormde Hollands Kroon is vele kleine kernen rijk. Voor de leefbaarheid is in veel van die dorpen het dorpshuis een essentieel onderdeel. Zeker in de kleinere gemeenschappen als Haringhuizen, Eenigenburg en Sint Maarten zijn de inwoners afhankelijk van het dorpshuis voor hun sociale en culturele activiteiten. Er is in dergelijke dorpen immers geen alternatief waar verenigingen van diverse pluimage onderdak kunnen vinden. Er zijn daar geen cafes of andere horeca waar naar men zou kunnen uitwijken. Vaak zie je ook dat juist in dergelijke kleine kernen het dorpshuis het hart vormt van de lokale samenleving, een multifunctioneel centrum voor de hele dorpsgemeenschap.

Dorpshuizen zijn dus heel belangrijk voor de leefbaarheid in de kleine dorpen en buurtschappen. Daarom is het voor beide gemeenten ook belangrijk dat ze blijven bestaan. Maar hoe valt dat te garanderen?

Beleid

Jaap de Knegt is adviseur van het Platform Dorpshuizen Noord-Holland. Hij schreef voor de nieuwe gemeente Schagen namens de besturen van de dorpshuizen een notitie die moet helpen om tot een nieuw dorpshuizenbeleid te komen. „Na de voorgenomen gemeentelijke herindeling van de gemeenten Harenkarspel-Schagen-Zijpe wordt de nieuw te vormen gemeente geconfronteerd met het feit dat er ten aanzien van de gemeentelijke dorpshuizen verschillende afspraken bestaan. Het ene dorpshuis krijgt zoveel aan subsidie, terwijl een ander misschien helemaal niets meer aan ondersteuning ontvangt, omdat in het verleden dat op een andere manier is geregeld."

Alleen al binnen de huidige gemeenten Harenkarspel en Zijpe zijn er verschillen in gevoerd beleid.

Zo heeft Harenkarspel in 2000 de subsidie voor verenigingsgebouw 't Centrum in Stroet en Ahoj in Tuitjenhorn voor tien jaar 'afgekocht'. Andere dorpshuizen krijgen jaarlijks subsidie voor onderhoud. Die bedragen varieren per locatie. Harenkarspel geeft de dorpshuizen in Waarland, Dirkshorn (Kastanjeboom) en Sint Maarten (Klimop) jaarlijks respectievelijk 29.843, 19.895 en 19.895 euro aan onderhoudsbijdrage. Zijpe betaalt aan De Uijtkijk in Sint Maartensbrug € 46.497, Kolfweid in Callantsoog € 31.213, Sebap in Petten € 29.273. En het multifunctioneel gebouw in Oudesluis krijgt feitelijk niets.

Voor de oude gemeente Schagen is het begrip 'dorpshuis' nieuw. Schagen kent nu alleen verenigingsgebeluw De Blokhut maar heeft daar geen relatie mee zoals de andere gemeenten met de dorpshuizen.

Met de notitie willen de besturen van de Dorpshuizen het voor de nieuwe gemeente Schagen gemakkelijker maken om nieuw beleid fond de dorpshuizen te formuleren. De Knegt: „We hebben onze uitgangspunten er in aangegeven. Hopelijk gaat de nieuwe gemeente daarmee aan de slag."

Die uitgangspunten geven onder meer aan wat de besturen van de gemeente verwachten. Zo moet het dorpshuis door het gemeentebestuur worden beschouwd als een 'voorwaardenscheppende voorziening voor de leefbaarheid in de dorpen'. Ook is het beleid van de gemeente er op gericht om onder meer bij te dragen aan de instandhouding van die dorpshuizen.

En, als belangrijke aanvulling, de dorpshuizen gaan er in het nieuwe beleid ten opzichte van de huidige situatie niet op achteruit.
    Daar staat tegenover dat de besturen er voor zorgen dat het dorpshuis een laagdrempelig, voor iedereen
    toegankelijk onderkomen is dat faciliteiten biedt voor diverse plaatselijke initiatieven. Naast het traditionele verenigingsleven vormt het dorpshuis een ontmoetingsplaats voor jong en oud.

„De dorpshuisbesturen zijn, ongeacht de eigendomssituatie, verantwoordelijk voor het beheren en exploiteren van de dorpshuizen zonder winstoogmerk. Commerciele activiteiten zijn toegestaan, mits die niet
    ten koste gaat van de verenigingen die gebruik maken van het dorpshuis en de ontmoetingsfunctie", stelt De Knegt.

NHD