Scholen Noordkop en West-Friesland moeten spaargeld in onderwijs steken

• vrijdag 16 november 2012

• DEN HELDER - Schoolbesturen in de Kop van Noord-Holland en West-Friesland hebben geld op de bank dat zij in het onderwijs zouden moeten steken.

Dat concludeert de onderwijsinspectie na onderzoek naar de financiële reserves van de basisschoolkoepels Kopwerk, Meerwerf en Sarkon. Zij moeten het geld alsnog besteden.
    Schoolbesturen krijgen geld van de rijksoverheid voor onderwijs. Het ministerie vindt dat een spaarpot om reëel denkbare financiële risico's te kunnen afdekken, niet hoger mag zijn dan 5 procent van wat de schoolbesturen ontvangen. Kopwerk heeft 25 scholen in de Kop van Noord-Holland en West-Friesland, Sarkon bestiert 19 scholen in de Kop. Onder Meerwerf vallen elf openbare basisscholen in Den Helder.
    De inspectie heeft vastgesteld dat Kopwerk eind 2010 bijna drie miljoen euro ongebruikt had liggen. Sarkon had eind 2010 een spaarpotje van ruim drie miljoen euro. Meerwerf is de rijkste van de drie met een reserve van ruim 4.6 miljoen euro per eind 2010. Directeur Henk Uri van Meerwerf verwacht dat zijn organisatie eind 2012 een spaarpotje van 3,5 miljoen euro heeft. ,,In 2017 zitten we op 1.3 miljoen euro. Dat is ongeveer het niveau waar we op moeten zitten.''
    Woordvoerder Hans van der Vlies van de Onderwijsinspectie zegt dat het geld gestoken moet worden in het onderwijsproces. ,,Dingen die de leerlingen ten goede komen. Bijvoorbeeld een vakleerkracht voor gymnastiek-onderwijs. Schoolbesturen mogen beargumenteerd afwijken van de norm. ''
    Bestuursvoorzitter Gert Jan Veeter van Sarkon vindt de reserves verdedigbaar. ,,De inspectie heeft een enge blik op het onderwijs. Het lijkt alsof wij geen geld investeren in het onderwijs, maar dat klopt dus niet. Het bewijs is dat we 2010 en 2011 met tonnen verlies hebben afgesloten. Ook dit jaar sluiten we fors negatief af, omdat we investeren in de kwaliteit van het onderwijs. Het is dus handig om zo'n buffer te hebben. Bovendien moeten we allerlei risico's afdekken, waar de Rijksoverheid geen geld voor beschikbaar stelt.''

NHD