Schager Verkiezingen - Standpunt Windmolens

• zaterdag 10 november 2012
  • Categorie: , , ,

• Per 1 januari 2013 gaat de nieuwe gemeente Schagen, een fusie van de gemeenten Schagen, Harenkarspel en Zijpe, van start. Op 21 november 2012 bent u uitgenodigd om te gaan stemmen.

Stichting Kritisch Platform Ontwikkeling de Zijpe heeft alle verkiezingsprogramma’s onder de loep genomen. Wat betreft de ontwikkeling van windenergie binnen de gemeente Schagen hebben de meeste partijen een uitgesproken mening.  In de bijlage vindt u onze nieuwsbrief waarin we standpunten van de verschillende partijen hebben verzameld.
    Uitdrukkelijk tegen verdere ontwikkeling van windenergie binnen de nieuwe fusiegemeente Schagen zijn:
    • Duurzaam Natuurlijk Alternatief (DNA)
    • Jong en Sterker Schagen (JESS)
    • Seniorenpartij Schagen
    • D66 Schagen
    • SP Schagen
    • wens4u
    Zoals bekend is PvdA, GL, CDA en CU voor de verdere ontwikkeling van windenergie.

VVD is voor windturbines langs vaar- en snelwegen.

Gezien de jarenlange discussie en overlast problematiek van windmolens in de gemeente Zijpe vinden wij het helemaal niet gepast om ruimte te creëren voor windmolens in de fusiegemeente Schagen. Wij zijn voorstander van duurzame energie oplossingen zonder overlast zoals zonne-energie en windenergie op zee. Trouwens, dat is ook het standpunt van de provincie Noord-Holland.

Wij doen een dringend beroep op alle kiesgerechtigden uit Zijpe, Schagen en Harenkarspel.

Kies voor een mooie en duurzame fusiegemeente zonder windturbines!

Kritisch Platform Ontwikkeling de Zijpe

Henk Daalder Windparken Wiki zei

Het is natuurlijk wèl zeer gepast om door te gaan met windmolens in de kop van Noord Holland.

De argumenten daar voor zijn:
    Er is behoefte aan duurzame energie, bij bedrijven, inwoners en de lokale overheden.
    Windparken in de regio kunnen die duurzame energie leveren, tegen de laagste prijs.
    Veel genoemde alternatieve bronnen zijn veel duurder en vaak met te weinig potentieel of onrealistisch, zoals biomassa.
    En net als overal elders in Nederland, is er in de Noordkop voldoende ruimte voor windmolens.

Windparken kunnen spaarzaam op een mooie manier in het landschap ontworpen worden. Met de ontwerp regels zoals ze ook in de Wieringermeer zijn toegepast. Zie Windplan Wieringermeer.

Daarnaast zouden alle inwoners de kans moeten krijgen in die windparken te investeren.
    Inwoners kunnen dan voordeel krijgen uit die windparken, stroom voor 2 tot 5 cent per kWh, vraag dat eens aan Nuon. Zelf investeren levert dat voordeel wel.
    Bovendien geeft dat meedoen met een windpark ook veel controle over dat windpark, als mede-eigenaar kun je meebeslissen over minder stroom en minder geluid. Mopperaars zijn meestal slechts toeschouwers zonder invloed. Meedoen geeft wel invloed.

Een overzicht van invloedkansen bij windparken in de Noordkop

Misschien moet de heer Daalder zelf maar onder een turbine gaan wonen. En daar dan uiteraard geen subsidie voor krijgen. De hinder zal hem van mening doen veranderen