Oproer 't Veld blijft nog uit

• donderdag 15 november 2012
  • Categorie: , , , , ,

• „Hoe langer je hier vanavond rondloopt, hoe meer bedenkingen je krijgt over de plannen"

'Actie tegen transformatorstation straks bij raad'

'T VELD - De informatiebijeenkomst over het transformatorstation langs de N241 verliep gisteravond rustig.
    Felle protesten van de bewoners van 't Veld en De Weel, die tegen de beoogde locatie zijn, bleven uit.

Buiten voor De Vriendschap drommen de dorpelingen samen voor het bord van de actiegroep Houd de Dorpen Groen, die van de gemeente Hollands Kroon binnen haar tegengeluid niet mag verkondigen. Daar klinken strijdbare geluiden. „Als dit in de achtertuin van wethouder Franken zou worden gepland dan ging het vast niet door", klinkt het. De actievoerders roe-pen mensen op om massaal naar de raadsvergadering van zo december te komen, om zo toch te proberen de gemeenteraad er van te overtuigen voor een andere locatie dan de door het college beoogde locatie vier achter de Rijderstraat.

Binnen in het cafe staan wethouder Lia Franken, landschapsonderzoekster Miranda Reitsma en medewerkers van TenneT en Liander ruim honderd bewoners te woord.

Carlo van der Borgt pers-voorlichter van Liander, probeert uit te leggen waarom zij de voorkeur hebben voor locatie 4: ,,Het aanleggen van een transformatorstation bij De Weel kost ons 19 miljoen euro. Bij het Verlaat 21,5 miljoen. Een verschil van 2,5 miljoen euro lijkt misschien verwaarloosbaar, maar wij willen zo efficient mogelijk opereren."

Ondertussen legt Ginus Hahn, voorzitter van de dorpsraad 't Veld/Zijdewind, landschapsonderzoekster Reitsma het vuur aan de schenen door haar te vragen 'waarom het rapport overduidelijk naar de voorkeurslocatie van de wethouder is toegeschreven'. Reitsma ontkent dit. „Hoe langer je hier vanavond
    rondloopt, hoe 'meer bedenkingen je krijgt over de plannen", stelt Hahn. „De zaken worden er absoluut nier duidelijker door."

NHD

De informatie avond over het Transformatorstation werd zoals verwacht heel goed bezocht of de belangstellenden zo’n 300 man ook echt tevreden en wijzer naar huis zijn gegaan valt zeer te betwijfelen.
    In de grote zaal van de Vriendschap stonden borden met grote posters opgesteld waar de locaties en informatie op was te zien en waar vertegenwoordigers van TenneT en Liander eventueel uitleg bijgaven.
    Wat de posters betreft was er weinig nieuws te ontdekken het had veel zo niet alles weg van de vorige bijeenkomst die al eens eerder was gehouden dus weinig of geen nieuws onder de zon.
    Verantwoordelijk wethouder Lia Franken en John Dekker waren namens de gemeente Hollands Kroon de aanspreekpunten waar mevrouw Franken ook voor de ruim aanwezige pers heel wat had uitteleggen.
    Verder had de pers ook belangstelling voor de uitleg van mevrouw Klippel Houd de dorpen Groen, Wim Sepers die de buurt vertegenwoordigt en uiteraard voor de voorzitter van de dorpsraad Ginus Hahn die uiteraard gevraagd werd waarom de dorpsraad tot deze ongebruikelijke maar zeer terechte actie is overgegaan en zelfs gedreigd hebben met een gang naar de rechter als er niet voldoende aan hun wensen gehoor wordt gegeven.
    Ook mevrouw Reitsma de landschaps architect die locatie 4 had aanbevolen werd behoorlijk toegesproken door de zeerontevreden burgers die zich massaal tegen deze locatie verzetten.
    Met de aanwezige gemeente raadsleden kon en werd ook wel van gedachte gewisseld en ook zij konden worden bijgepraat over deze ophanden zijnde beslissing wat de gemoederen in 't Veld Zijdewind en De Weel al zolang bezighoud.
    Zelfs buiten werd ook uitvoerig gediscussieerd bij een verlichte stand waar het Trafo gebeuren met posters ook in beeld werd gebracht.
    Maar van enige tevredenheid zal geen sprake geweest zijn maar dat was vooruit ook niet verwacht bij de aanwezigen die de moeite hadden genomen om van hun ongenoegen blijk te geven.