Onderzoek naar geknoei met ‘maffiose’ e-mails

• zaterdag 3 november 2012
  • Categorie: , , , ,
  • HAARLEM - Commissaris van de Koningin Johan Remkes gaat on­derzoeken wie er bij de provincie Noord-Holland heeft geknoeid met de 'maffiose' corresponden­tie - de 'Tonio' en 'Alberto' e-mails - van ex-bestuurders.
    DOOR JANETTE LUICHIES EN KEES VAN DER MALEN

In de oorspronkelijke e-mails spreken voormalig gedeputeerden Ton Hooijmaijers en Albert Moens, en ex-commissaris van de Koningin Harry Borghouts el­kaar aan met Tonio en Alberto. Moens (GroenLinks) vertelt dat hij de ware reden voor zijn vertrek als gedeputeerde wil weg­moffelen. Het mag niet bekend worden dat hij voor Econcern gaat werken, een bedrijf waar­mee hij als gedeputeerde zaken deed. Moens spreekt Hooijmaijers aan met 'Tonio' en on­dertekent met 'Alberto'. Borghouts antwoordt met: 'Alberto, ! Volgens mij primio'.

Deze krant vroeg bij de pro­vincie Noord-Holland kopietjes op van de e-mails. Daarin echter zijn letters weggelakt met als kennelijk doel het 'maffiose sfeertje' er uit te halen. Van de naam 'Alberto' werd Albert ge­maakt en 'Tonio' werd Ton. Aan de witruimte tussen naam en komma is te zien dat er letters tussen hebben gestaan. Uit de oorspronkelijke e-mails, die deze krant inzag, wordt duidelijk welke letters zijn weggelakt.

Geconfronteerd met de vervalsing, reageert Remkes uiterst kritisch: „Dit is een correctie op het beeld dat uit de
    e-mails op­rijst. Ik kan je met de hand op mijn hart verklaren dat ik hier niet bij betrokken was. Dit is ook niet gebeurd in aanwezigheid van leden van het huidige college van GS. Dit is gerommel. Dit kan niet." Op de vraag of hij gaat uit­zoeken wie de e-mails heeft ge­censureerd zegt hij resoluut: „Ja­zeker." Remkes is ook negatief over de wijze waarop de heren el­kaar aanspreken: „Speels gedrag moet kunnen, maar dit is vol­strekt idioot. Hiermee wordt een beeld opgeroepen wat je niet moet willen." GS gaat scherper toezien op openbaarheid.
    Per­soonlijke post aan gedeputeer­den zal nu worden gedocumenteerd. Ook geheimhouding van stukken en geheime vergaderin­gen worden uitdrukkelijker ge­toetst aan de Wet openbaarheid van bestuur.

De gecensureerde e-rnails staan op de website van Het Noordhollands Dagblad.

NHD