'Mosseloverleg' in gemeenteraad Hollands Kroon

• zaterdag 24 november 2012
  • Categorie:
  • ANNA PAULOWNA In DenHaag hadden ze voor de verkiezingen de 'Kunduz-coalitie', naar aanleiding van het lenteakkoord, in Hollands Kroon is er nu sprake van het 'Mosseloverleg'.

De oppositiepartijen Lada, Senioren Hollands Kroon, GroenLinks, Partij Vrije Liberalen en. Progressief Wieringermeer noemen zich vanaf nu zo, zo bleek tijdens de raadsvergadering gelopen donderdagavond. „We zijn een soort mosselbank", zei raadslid Peter Meijer van de Senioren. „Soms praten we als geheel, soms als individu. De meeste dieren en mensen vinden mosselen over het algemeen best lekker, al vinden sommigen ze niet te pruimen.

Dat de naamskeuze leidde tot veel  hilariteit bij de overige raadslden en op de publieke tribune. „Als een mossel open gaat voor het koken moet je hem weggooien, dan is hij niet meer te eten", tipte het Wieringer PvdA-raadslid Volkers.

Veel duidelijkheid kverde de collectieve naam overigens niet op. Bij een volgend onderwerp vroeg plaatsvervangend voorzitter Jan Swaag al aan de raadsleden Piet Dijkstra (Senioren) en Ard Smit (Lada) of zij nu als enkele mosselen of als mosselbank spraken. Het bleek zelfstandig te zijn. „Twee mosselen dus", concludeerde Swaag.

NHD