Misverstand en interpretatie zaadbedrijven

• vrijdag 9 november 2012
  • Categorie: , , , ,

• WARMENHUIZEN

Misverstanden en interpretatieverschillen. Dat zijn volgens protvinciewoordvoerster Caroline Coolen de oorzaken van de verwarring die in de raad van Harenkarspel ontstond over het vestigirigsbeleid voor de zaadbedrijven.

Wethouder Rob Treur had anderhalf uur voor aanvang van de raad nog met gedeputeerde Tjeerd Talsma van ruimtelijke ordening gesproken. Hij concludeerde uit dat gesprek dat de provincie geen probleem heeft met zijn bestemmingsplan landelijk gebied en dat er geen zienswijze te verwachten valt.

Maar CDA-fractieleider Jelle Beemsterboer heeft ook contacten in hogere regionen en had van gedeputeerde Jaap Bond van landbouw vernomen dat het zo gunstig niet ligt. Dat de provincie de gemeente zelfs zou willen overrulen middels een aanwijzing. Volgens Coolen heeft Bond bedoeld dat zoiets kan gebeuren als de sector in het voor zaadconcentratie aangewezen gebied te weinig vestigingsvrijheid krijgen. „En dat is een ingewikkelde toetsing, zover zijn we nog niet."  En volgens Coolen zat Talsma tijdens het gesprek met Treur in de auto en hij gaf ook aan op dat moment niet alle details van het plan bij de hand te hebben. Maar binnenkort gaat de provincie met de gemeente over het bestemmingsplan praten."