Meer ruimte voor aanbouw bij huis

• woensdag 28 november 2012
  • Categorie: , ,
  • HOLLANDSKROON -Met het voorstel geeft het college veel ruimere bebouwingsmogelijkheden dan de ambtenaren hebben geadviseerd.

DOOR MIKE DEUTEKOM

Wie in Hollands Kroon iets wil aanbouwen, uitbouwen of bijbouwen bij zijn of haar woning, krijgt daarvoor straks gemakkelijker toestemming van de gemeente. Ook mag men vaak meer vierkante meters aan de bestaande woning toevoegen dan in het verleden.

Als de gemeenteraad van Hollands Kroon straks akkoord gaat, kunnen de inwoners van de gemeente voortaan gemakkelijker uitbreiden bij hun woning. Burgemeester en wethouders willen dat de verschillende regels uit de vier vroegere gemeenten worden vervangen door een uniforme regeling. Normaal gesproken zou dat moeten gebeuren door aanpassing van de verschillende bestemmingsplannen, maar voordat die allemaal geactualiseerd zijn, verstrijkt er flink wat tijd.

Het college wil daarom op korte termijn nieuw beleid vaststellen, dat wordt meegenomen in nieuwe bestemmingsplannen maar wel alvast gaat gelden. Daarin komt onder meer te staan dat bij rijtjeswoningen maximaal 70 vierkante meter mag worden bijgebouwd. Dat geldt ook voor vrijstaande en halfvrijstaande woningen op een perceel kleiner dan 500 vierkante meter. Heeft men meer grond, dan zou er 100 tot 150 vierkanie meter bij mogen komen, afhankelijk van de oppervlakte van het perceel. Ook komen er nieuwe regels voor nokhoogtes, werken vanuit huis, mantelzorgwoningen en bed & breakfast-mogelijkheden.

NHD

Habrobouw zei

De regels in Nederland zijn in de meeste gemeenten buitengewoon streng. Een versoepeling zou zeker niet misstaan!