Provincie zet het verbod op bouw nieuwe windmolens door

• vrijdag 30 november 2012
  • HAARLEM - De provincie Noord- Holland zet het verbod door op de bouw van nieuwe windmolens.
    DOOR KEES VAN DER MALEN

Gedeputeerde Staten houden vast aan het verbod ondanks het grote aantal bezwaren tegen deze keuze en de kans op flinke schadeclaims van gemeenten en bedrijven. GS baseren zich op de afspraken die de coalitie van PvdA, VVD, D66 en CDA maakte bij haar aantreden in 2011.

Aanleiding voor het verbod op de bouw van nieuwe windmolens vormen de toenemende bezwaren van inwoners van Noord Holland vanwege het lawaai en de verstoring van het landschap.

„De provincie komt tegemoet aan een maatschappelijke ontwikkeling, waarbij onder druk  van de toenemende impact van windturbines op hun omgeving, het draagvlak voor de uitbreiding windenergie op land onder druk is komen te staan", aldus GS in een toelichting aan Provinciale Staten.

De provincie blijft ruimte geven aan de ontwikkeling van een windmolenpark in de Wieringermeer.

Overigens houden GS er rekening mee dat het Rijk de provincie zal verplichten tot de bouw van meer nieuwe windturbines. Die claim heeft te maken  met rijksbeleid dat zwaar inzet op windenergie op land.

Met het nieuwe beleid haalt de provincie een streep door de plannen voor windmolenplannen van groepen particulieren en gemeenten.

Het provinciebestuur voelt zich niet aangesproken door de kritiek van partijen dat zij in de afgelopen jaren verwachtingen heeft gewekt. Verschillende organisaties kondigden eerder al claims aan tegen de provincie. GS verwachten dat de schadeclaims beperkt zullen blijven omdat de provincie de wijziging van beleid tijdig en zorgvuldig zou hebben aangekondigd.

GS besloten eerder 200.000 euro te reserveren. Juristen die de provincie adviseren zijn het oneens over de omvang van mogelijke claims. Een onderzoeksbureau becijfert de mogelijke kosten op ruim 600.000 euro. Andere juristen waarschuwen dat de schade ook hoger kan uitvallen.

Provinciale Staten beslissen volgende maand over het plan van GS.

NHD