Dorpsraad wil nieuwe procedure transformatorstation

Dorpsraad ’t Veld/Zijdewind eist van het college Hollands Kroon dat zij de procedure rondom het transformatorstation opnieuw start.

DOOR LISET VAN RAVEZWAAIJ
'T VELD/ZIJD E WIND - Dorpsraad 't Veld/Zijdewind eist van het college Hollands Kroon dat zij de procedure rondom het transformatorstation opnieuw start. Doet het college dit niet, dan stapt de dorpsraad naar de rechter. De dorpsraad stelt dat de gang van zaken niet rechtsgeldig is.

De weg is niet goed bewandeld door het college", zegt Ginus Hahn, voorzitter van de dorps­raad. ,,Het besluit over de locatie bij De Weel is in feite al lange tijd geleden genomen. Pas daarna wilde het college de mening van omwonenden horen. Dit moet precies andersom eerst van ge­dachten wisselen en pas dan een besluit nemen. Het college hoort de belangen van bewoners te be­hartigen en dat gebeurt niet."

Daarnaast valt de dorpsraad over 'het feit dat de motie tegen de komst van het trafostation bij De Weel, die is ingediend in de voormalige gemeente Nieddrp, niet is overgenomen in de nieu­we gerneente.

Gevoelig

Wethouder Lia Franken laat weten geen aanleiding te zien om de procedure voor de omge­vingsvergunning voor de bouw van het transforrnatorstation op­nieuw te doen. „ Allereerst: de of­ficiele procedure moet nog starten. Ik verwacht dat dit rond maart 2013 gebeurt.in het yoor­traject op weg naar de procedure hebben we ingezien dat de bouw van dit transformatorstation ge­voelig ligt bij betrokken inwoners. Daarom hebben de ge­meenten regehhatig geinfor­meerd en overlegd, hoewel dat volgens de wet niet hoeft. Er is hierin ook contact geweest met de dorpsraad 't Veld/Zijdewind."

Motie

Over de motie zegt de wethou­der: „Een raadsmotie is geen be­sluit, maar slechts een oproep aan het college. Toenmalig wet­houder Bijistra ontraadde de motie omdat hij geen enkele lo­catie wilde uitsluiten. Wel was hij bereid opnieuw te kijken naar de mogelijke locaties. Daar heeft Hollands Kroon uitvoering aan gegeven door een nieuw onder­zoek te starten door een onaf­hankelijk bureau."

De dorpsraad wil de stap naar de rechter het liefst voorkomen. „Daarom komen we wel met een alternatief voor her college. Wij willen Tennet uiteen laten zet­ten wat de afwegingen zijn tus­sen de twee locaties en willen graag weten wat het eitacte prijs­verschil is.,Vervolgens schakelen wij, dus niet de gemeente een echt onafbankelijke partij in die nog eens beslist over de afwegingen die Tennet maakt rondom de locaties bij De Weel en Verlaat."

NHD

Theo Moras zei

Wethouder Lia Franken ziet geen aanleiding om de procedure voor de omgevingsvergunning voor de bouw van het transformatorstation opnieuw te doen. Ook al valt de dorpsraad over het feit dat de motie tegen de komst van het trafostation bij De Weel, die is ingediend in de voormalige gemeente Niedorp, niet is overgenomen in de nieuwe gemeente.
Wethouder Lia Franken heeft volkomen gelijk, het college mag en kan die motie naast zich neerleggen. Het is echter zeer de vraag en twijfelachtig of dat wel zo verstandig is, de inwoners in de omgeving van deze omstreden locatie voelen zich opnieuw weer door de gemeente in de steek gelaten.
Het zal iedereen duidelijk zijn dat juist deze mensen zich hevig verzetten, was er bij de fusie naar Hollands Kroon nog een breed verzet onder de inwoners, zijn het nu vooral de inwoners in de omgeving van deze omstreden locatie.
Ook dat is begrijpelijk, in zo'n grote gemeente waar verder afgelegen burgers en bestuurders het bestaan van deze omgeving met hun homogene gemeenschap nauwelijks kennen.

Peter zei

“Wethouder Lia Franken laat weten geen aanleiding te zien om de procedure opnieuw te doen".

Lia Franken en ook de rechter zullen wel beargumenteren dat Lia Franken democratisch gekozen is en daarmee is de kous af. Zo gaat dat in een landje wat bol staat van de corruptie.
De dorpsraad heeft nog de illusie dat de rechter ze in het gelijk stelt, nou de rechter stelt ze helemaal niet in het gelijk want de rechters in Alkmaar stellen de bestuurlijke (overheids)organen over het algemeen in het gelijk.

Lia Franken heeft waarschijnlijk al lang een gunstige regeling voor zichzelf bij de energieleverancier bedongen.
Zo gaat dat immers in een landje wat bol staat van de dubieuze bestuurders.

In het recente verleden had haar partijgenoot MP. Balkenende, ook CDA, schijt aan 2/3 van de bevolking van Nederland door het referendum over Europa te negeren, Franken is met precies hetzelfde dubieuze sop overgoten.