CDA is grote winnaar in Schagen

• donderdag 22 november 2012
  • Opkomst bij verkiezingen teleurstellend laag.

CDA is gisteren de grote winnaar geworden bij de raadsverkiezingen voor de nieuwe fusiegemeente Schagen. De partij kwam overduidelijk als grootste uit de bus. De VVD had last van de landelijke perikelen en kreeg een flinke knauw, terwijl de PvdA de christendemocraten evenmin kon bedreigen. Verrassend was de nieuwe Seniorenpartij Schagen.

Toen om kwart voor twaalf gisteravond nog lang niet de uitslagen van alle stembureaus binnen waren, was al wel duidelijk dat het CDA de grate winnaar zou werden. Lijstaanvoerder Jelle Beemsterboer was met enkele geestverwanten al alle stembureaus langs geweest en zag dat het goed was. De winst was eigen verdienste, niet het gevolg van de recente Haagse onrust bij met name VVD en in mindere mate de PvdA. „De beloning voor een uitgebreide campagne. Ik heb er zelf drie, weken voor vrij geno- men." Partijgenoot Kees de Wit gaf even verderop aan dat de slechte opkomst (rond de veertig procent) ook in het voordeel van zijn partij had gewerkt.

Van de plaatselijke partijen sprong ook Jess eruit. Nadat bijna twee derde van de stemmen was geteld, vond Jess zichzelf terug op een vierde plek in de tussenstand.

Surprise

Het resultaat van Jess was niet voor iedereen een surprise. Dat was het resultaat van de Seniorenpartij Schagen voor velen wel. Die partij stond nadat twintig van de z8 stembureaus waren geteld, als de nummer vijf op de lijst, na CDA, PvdA, VVD en Jess. Hierbij waren de resultaten van een paar grote wijken in Schagen nog niet meegeteld. De kleine partij en leefden gisteravond tussen hoop en vrees. Waarbij het om kwart over twaalf vannacht vooral de vraag was: halen ze de kiesdrempel of vallen ze buiten de boot?

In alle uitslagen namen D66 en de SP een bescheiden plaats in. Zij kwamen na de genoemde tussentelling op respectievelijk vier en drie procent uit.

De uitslagen werden in een vol hotel/restaurant Igesz door vele belangstellenden gevolgd. Waarbij de uitslagen uiteraard met wissdend enthousiasrne werden gevolgd. Dissonant van de avond was het tijdstip waarop de uitslagen bekend werden: pas rond de klok van elf kwamen de eerste vier resultaten op het bord.

UitsIag Partij Percentage stemmen

VVD             15,07
    PvdA             16,25
    CDA              32,05