Borghouts is boos op onderzoekscommissie

• dinsdag 6 november 2012
  • Categorie: , ,

• HAARLEM

Oud-commissaris van de Koningin Borghouts vindt dat hij onterecht in een kwaad daglicht is gesteld door de commissie die onderzoek deed naar onregelmatigheden bij de provincie Noord-Holland.

DOOR JANETTE LUICHIES EN KEES VAN DER MALEN

Hij vindt het suggestief dat zijn 'functionele' contacten met een enkele vastgoedondernemer op een lijn worden gesteld met de praktijken van toenmalig gede­puteerde Hooijmaijers. Deze staat voor de rechter op verden­king van omkoping, witwassen en valsheid in geschrifte.

Borghouts neemt het de corn­missie 'zeer kwalijk' dat zij hem 'in een diffamerend daglicht heeft gesteld", zo schrijft hij in een brief aande commissie.

Die constateerde in haar vori­ge week gepubliceerde rapport dat Borghouts 'kwetsbaar' was door zijn contact met vastgoe­dondernemer J.R. Zeeman, die hij in Nederland en Zuid-Afrika vriendschappelijk ontmoette.
    Hij zou daarom Hooijmaijers nooit hebben kunnen corrigeren voor een te nauwe band met vasgoedondernemers. Borghouts meent dat de commissie geen en­kele feit aandraagt voor de con­clusies dat hij Hooijmaijers 'niet met moreel gezag kon aanspre­ken'. In het rapport wordt gesteld.dat Hooijmaijers en Borghouts om elkaar heen draaiden. Volgens Borghouts waren zijn contacten met Zeeman 'puur in het belang van (gemeenten in) Noord-Holland'. Hij benadrukt dat hij Hooijmaijers destijds 'herhaaldelijk' en 'uitdrukkelijk' heeft aangesproken op diens nauwe contacten met personen uit de vastgoedsector. Het oor­deel van de commissie dat het college van GS te weinig heeft ondernomen tegen Hooijmaijers noemt hij 'gratuit' (goedkoop, red.)

De commissie houdt vast aan haar beoordeling van de positie van Borghouts, zo bleek gister­avond in een vergadering van de fractievoorzitters van de partijen in de Staten.

NHD