Bewoners trafostation voelen zich genegeerd

• donderdag 1 november 2012
  • Categorie: , , , ,
  • 'Gemeente rnaakt ons rnonddood'

DOOR LISET VAN RAVENZWAAIJ

'T VELD/DE WEEL

Het college van Hollands Kroon lijkt defi­nitief te kiezen voor een trans­formatorstation op locatie bij De Weel. Geen verrassing voor omwonenden, die voel­den de bui al hangen. Maar het steekt ze enorm dat de ge­meente, ondanks al de bezwa­ren, haar plannen doordrukt.

„Alles duidt er op dat het college ons op slinkse wijze buiten spel probeert te zetten", reageert Wim Sepers namens de omwo­nenden. „Onlangs werd duide­lijk dat het college in deze zaak buiten de raad om een besluit over de locatie voor het station neemt. De raad stemt dus niet over zwaarwegende zaken als de wijziging van het bestemmings­plan en de omgevingsvergunning. Het enige wat de raad nog kan doen, is een zienswijze indienen. Maar een zienswijze is niet bindend, slechts adviserend. Op deze manier maakt de ge­meente ons monddood."

Vorige week zijn Sepers, de dorpsraad 't Veld/Zijdewwind en de actiegroep 'Houd de dorpen groen' door de wethouder uitge­nodigd om hun bezwaren ken­baar te maken aan de raad. „Maar eenmaal daar stond de agenda al vast en konden we gaan luisteren naar de onderbouwing van her.college. Ook op de informatiebijeenkomst, op woerisdagivond, 14 november, mogen wij niet spreken."
    Wethouder Lia Franken zegt dat het gaat om een informatiea­vond georganiseerd door de ge­meente en er specifiek wordt toe­gelicht waarom zij De Weel de beste locatie vinden. „Ik zie er daarom de toegevoegde waarde niet van in om de bezwaarma­kers ook een plaats te geven. Zij kunnen fracties en raadsleden aanschrijven als ze dat willen."
    De reden dat zij heeft gekozen om de besluitvorming binnen het college te houden, is volgens haar 'om vertraging tegen te gaan' en niet om de burgers bui­ten spel te zetten. „Ons besluit komt op donderdag 20 december bij de raad te liggen. Vindt een meerderheid dat wij verkeerde afwegingen maken, dan kunnen we de zaak herzien."
     ______________________________________
    Oordeelvormende raad
    Op donderdagavond 20 de­cember vormt de raad
    een oordeel over het besluit van het college om voor
     locatie 4 te kiezen. lnsprekers zijn wel­kom en krijgen
     meer dan de gebruikelijke vijf minuten inspreektijd om
     de raad van hun gelijk te overtuigen.

NHD