Besluit lokale omroep opnieuw uitgesteld

• zaterdag 24 november 2012
  • ANNA PAULOWNA Partijen krijgen nog maand voor fusie
    DOOR MIKE DEUTEKOM

RTV Noordkop en RTV Hollands Kroon krijgen nog tot 20 december de tijd om tot een fusie te komen. Dan neemt de gemeenteraad van Hollands Kroon echt een besluit over wie wordt voorgedragen voor de zendmachtiging in de gemeente.

Dat besluit om extra uitstel te verlenen nam de gemeenteraad donderdagavond op verzoek van wethouder Theo Meskers. In oktober had de raad ook al extra tijd gegeven aan de beide partijen. Maar Meskers heeft met de partijen gesproken en concludeert dat ze bereid zijn om te onderhandelen.

RTV Hollands Kroon wil met een onafhankelijke kwartiermaker gezamenlijk om tafel, inzage in elkaars beleidsvisie met begroting en het aftreden van de huidige bestuursleden, om voor een nieuwe, gezamenlijke omroep tot een nieuw bestuur te komen. Voorzitter Gerard Reis van RTV Noordkop gaat die voorwaarden met zijn bestuur bespreken. Hij vroeg de raad donderdag overigens geen uitstel meer te verlenen, maar de eerder uitgesproken 'lichte voorkeur voor Noordkop middels een besluit te bekrachtigen.

Of het samengaan van de twee omroepen voor de raadsvergadering van 20 december gaat lukken, is twijfelachtig. Er is tussen beide partijen sprake van 'oud zeer' uit het verleden.

NHD