Belastingen in Hollands Kroon gaan omhoog

• vrijdag 30 november 2012
  • Categorie: , , ,
  • HOLLANDS KROON - Het college van Hollands Kroon heeft onlangs de verordeningen en de daarbij behorende tarieven van riool- en afvalstoffenheffing, forensenbelasting, toeristenbelasting, OZB en leges behandeld.
    Uiterlijk in 2013 moeten de tarieven zijn geharmoniseerd. De raad vergadert er donderdag 20 december over.

Naast het bezuinigingspakket van ruim 3,5 miljoen euro wil de gemeente extra inkomsten verkrijgen via OZB en legesverhoging. De leges worden verhoogd met twee procent. Voor de leges geldt dat de tarieven maximaal kostendekkend mogen zijn.

De forensenbelasting gaat ten opzichte van 2012 omhoog met drie procent en de toeristenbelasting met 12,5 procent. Toeristen betalen 1,12 euro per persoon per nacht.

Vanaf 2013 wordt het nieuwe tarief voor rioolheffing 226,72 euro. Met name voor inwoners van de voormalige gemeente Anna Paulowna is dat een flinke stijging. Een eenpersoonshuishouden betaalt 200,04. Voor twee- en meerpersoonshuishoudens wordt dat 285 en 309,96 euro. Een extra container is 75 euro.

NHD

De regering verhoogt de belastingen fors, de gemeentes verhogen de belastingen fors, wegenbelasting omhoog, de waterschappen enz. zullen hun tarieven ook wel verhogen maar wonder boven wonder lees je dat de koopkracht slechts marginaal krimpt.
    Is de Nederlander nu zo dom of is hij intussen murw gebeukt door de vele onbetrouwbare politici die dit allemaal verzinnen?

Onno Baas zei

Het moet toch niet gekker worden!.Als er meer geld moet opgehoest worden door de hogere inkomens, staat gelijk de top van Nederland op hun achterste poten, maar nu de lagere inkomens even lekker plukken.Gemeente Hollands Kroon verhoogt riool en afvalstoffen heffing met maar liefst 60%... grof weg schandalig en dit laat de landelijke en lokale politiek nu gewoon toe? Nog even en we gaan ons afval gewoon langs de kant van de weg dumpen want die kant gaan we op.Goede optie is voor de deur van dat o zo mooie gemeente huis,heeft toch al veel weg van een HVC installatie.Gemeente ga zo door.

Sam Kooy zei

En de Gemeenteraad gehoord en gezien hebbend: nagenoeg uitsluitend ja-knikkers die kennelijk geen weerwoord durven uiten tegen bij voorbaat genomen beslissingen van BenW !

De suggestie: straks gaan we ons vuil langs de weg gooien, nou dat doe ik al sedert een jaar of 2.

En het geeft een goed gevoel!