Angst voor extra windturbines blijft

• vrijdag 30 november 2012
  • Categorie: , ,
  •  ALKMAAR - Bond Heemschut blijft zich verzetten tegen nieuwe windmolens in Noord-Holland, ook nu de provincie het bouwverbod handhaaft.
    DOOR ED DEKKER

De erfgoedvereniging vreest dat het Rijk extra molens oplegt in het Noordzeekanaalgebied, West-Friesland en de Kop van Noord-Holland. Samen met 208 andere organisaties en particulieren heeft Heemschut bezwaar gemaakt tegen de rijksstructuurvisie Windenergie op land. Hierin blijkt welke gebieden de ministeries van infrastructuur & milieu en van economische zaken op het oog hebben voor grootschalige windmolenparken.

Voor Noord-Holland zijn dat de Kop van Noord-Holland, West-Friesland en het Noordzeekanaalgebied. Ook het complete Markermeer, de IJsselmeerkust van de Wieringermeer en de Afsluitdijk noemen de ministeries 'kansrijk'. Als binnenmeer valt het Markermeer onder 'land'. De concept-structuurvisie gaat februari 2013 naar de Tweede Kamer. Dan blijkt of de bezwaren van invloed zijn.

Madurodam

Heemschut noemt het Noord-Hollandse landschap te klein voor grote windmolenparken. ,,Het effect op de omgeving is te ingrijpend", stelt Mathijs Witte. ,,Het landschap dreigt te veranderen in een Madurodam. Veel beter is het om turbines op zee te plaatsen, achter de horizon." Ook natuur- en landschapsorganisaties verzetten zich tegen het plan van de ministeries.

Bij bezwaarmakers leeft sterk de vrees dat het Rijk het verbod van Noord-Holland op nieuwe windmolens naast zich neerlegt. De provincie wil alleen in de Wieringermeer ruimte geven aan windenergie, maar verder nergens op haar grondgebied. Na voltooiing van het Windplan Wieringermeer zijn alle turbines in Noord-Holland goed voor een vermogen van 580 megawatt. Het is zeer de vraag of het Rijk dat voldoende vindt.

Windenergie op land moet in Nederland in 2020 6000 MW opleveren. En 6000 MW op zee. De provincies moeten voor de 6000 MW van 'land' zorgen. Nog 4000 MW moet worden gerealiseerd. De provincies bakkeleien over de verdeling. De weerstand tegen molens op land groeit. Een half jaar geleden kwamen de twanlf provincies 1000 MW te kort. Op 13 december komen zij met hun eindbod aan het Rijk.

Kwaad bloed

Het bouwverbod van Noord-Holland zette kwaad bloed bij andere provincies. Als windrijkste provincie zette Noord-Holland aanvankelijk in op 1000 MW. Op dit aandeel baseerden ondernemingen en particulieren diverse nieuwe projecten. Plotsklaps slikten Gedeputeerde Staten in vernieuwde samenstelling een stevig deel van de belofte in. Dat bleek afgelopen voorjaar in het nieuwe coalitieakkoord. GS wil zich beperken tot 580 MW. Dit blijkt uit de gisteren vrijgegen beantwoording op bezwaren tegen de bouwstop. Het huidige vermogen is 330 MW. De Wieringermeer moet 250 MW opleveren. Verger wil de provincie niet gaan. Met 580 MW spreekt GS van een 'substantiele bijdrage'. De provincie wil sterker inzetten op offshore windenergie, biomassa, duurzaam bouwen en zonne-energie. Dat. vindt GS voldoende als bijdrage voor meer duurzame energie.

Nu is het wachten hoe het eindbod van de provincies valt bij het Rijk. Het kabinet Rutte-2 heeft inmiddels ingezet op meer duurzame energie. Dit aandeel in 2020 is met 2 procent verhoogd naar16 procent. 'Deze ambitie maakt de bijdrage van windenergie op land nog belangrijker', aldus het ministerie van infrastructuur en milieu.
    ____________________________________________

De laatste kans

Wie wil reageren op plannen van het Rijk voordat de structuurvisie
    Windenergie op land naar de Tweede Kamer gaat, heeft nog een
    kans. Dat kan op een bileenkomst van de Vereniging van
    Nederlandse Gemeenten en het ministerie van infrastructuur en
    milieu op 6 december in Amersfoort.
    ________________________________________________

NHD