' Algemeen belang' van wie?

• zaterdag 3 november 2012
  • Categorie: , , , ,

• '''
    Hoogspanning

Het college van burge­meester en wethouders van Hollands Kroon stelt dat de keuze voor locatie vier (bij De Weel) om het transfer­rnatorstation te bou­wen voortkomt uit het 'algemeen belang'.
    Maar is dat wel zo?

DOOR MIKE DEUTEKOM

Soms moet het algemeen belang zwaarder wegen dan dat van een individu of een (kleine) groep mensen. Dat kan niet anders, want als die belangen gelijkwaardig zouden worden afgewogen dan kan er vrijwel nooit wat veranderen. Volgens het college moeten de inwoners van 't Veld daarom nu een transformatorstation in hun achtertuin dulden. 'Take one for the team, zeggen ze dan in de Verenigde Staten.

Alleen gaat het beroep op het algemeen belang in dit geval niet op. Niemand betwist im­mers dat er een transforrnator­station moet komen. Alleen de plek waar is het onderwerp van de discussie.

Naar aanleiding van de brief van de dorpsraad sehrijft wet­houder Lia Franken in een
    reactie dat het college de plan­nen zo objectief mogelijk heeft bekeken en op basis van inhou­delijke argumenten een standpunt heeft ingenomen. Daarbij heeft het college gekeken naar 'de belangen van onze inwoners maar ook het algerneen belang voor onze gemeente als geheel'.

Over welk belang heeft de wethouder het dan? Naar mijn mening is er in dit geval namelijk een aantal belangen die spelen. Ten eerste het algemeen belang: er moet daar in de buurt een transforrnatorstation komen. Daar is men het wel over eens.

Goedkoop

Ten tweede is er het belang van netbeheerder Tennet/Liander. Die wil zo goedkoop mogelijk bouwen. Een andere locatie dan de huidige kost meer geld, zoveel is duidelijk. De netbeheerder heeft de koop al rond op locatie vier, bovendien staan daar a hoogspanningskabels, wat wel zo gemakkelijk en goedkoop is.

Ten derde is er het belang vande bewoners van 't Veld en De Weel. Van de 2000 inwoners heeft bijna de helft aangegeven de komst van het trafostation­ op die plek te zijn.

En ten vierde zijn er de belangen ­van de circa zes gezinnen in de buurt van de alterna­tieve locatie vijf bij het Verlaat wonen.

Andere mogelijke belangen, zoals het uitzicht van passerende automobilisten die op de Provincialeweg N241 langs het transformatorstation rijden, lijken mij ondergeschikt. Zelfs al rijden ze er elke dag tweemaal langs, een paar seconden lelijk staal en kabels in beeld lijkt me minderstorend dan er vanuit je achterraam de hele dag op uitldjken. 'Zichtlijnen' vanaf de weg doen er niet toe. Kijk maar naar het gasaffakkel­station langs de N9 bij Den Helder. Het is lelijk en massaal en dat blijft het. En je bent er met je auto zo voorbij.

Pal

Nee, het college stelt de belan­gen van Tennet/Liander schijn­baar zonder slag of stoot boven die van de eigen bevolking. En dat Hollands Kroon ook de belangen van bijvoorbeeld de provincie moet meenemen, is een drogreden. In Haarlem zijn ze mans genoeg om hun belan­gen zelf te verdedigen. Het college, en zeker ook de ge­meenteraad, zou in eerste in­stantie pal voor hun inwoners moeten gaan staan. En anders met een heel goede reden ko­men waarom ze dat niet doen. Ik heb die reden nog niet ge­hoord. De enige keuze die er is, is die tussen de inwoners van 't Veld en De Weel aan de ene kant en de zes gezinnen bij het Verlaat aan de andere kant. En
    dan moet het algemeen belang dus prevaleren.

______________________________________________________________

NHD