Voorstel onderzoek blootstelling bestrijdingsmiddelen afgewezen

• vrijdag 19 oktober 2012
  • Categorie: , ,

• DOOR HARRY DE JONG (NHD)

ZIJPE - De Academische Werkplaats Medische Milieukunde (AW-MMK) heeft het voorstel onderzoek te doen naar de blootstelling aan bestrijdingsmiddelen van omwonenden van bollenvelden afgewezen.

De GGD's Hollands Noorden en Amsterdam hadden hiervoor op verzoek van Zijpe een opzet ingediend. Een studie naar de gevolgen van blootstelling aan bestrijdingsmiddelen is al lange tijd een wens na kritische geluiden onder omwonenden van bollenvelden in de Zijpe.

Maar AW-MMK een onderzoeksorganisatie binnen de GGD-werkgebieden milieu en gezondheid — noemt de voorgestelde methode erg kwestbaar. De vraag is in hoeverre telers willen meewerken en of ze volledige en juiste informarie geven als wordt gevraagd naar het gebruik van bestrijdingsfniddelen. Ook als je dit vraagt aan de branchevereniging is er twijfel of de juiste gegevens boven water komen.
    Zodoende neem je ongerustheid onder bewoners niet weg, redeneert AW-MMK.

Alleen metingen zouden echt inzicht geven in de blootstelling aan bestrijdingsmiddelen. Wethouder Ben Blonk van Zijpe betreurt de afwijzing. „We moeten bestuderen of een andere onderzoeksmethode mogelijk is."