Tweespalt Bijenland

• Brief aan informateurs

DOOR JAN PETER VERSTEEGE

KOLHORN

De Bijenstichting is boos op het bestuur van de NBV, de landelijke bijenhou­dersclub. In een brief van de NBV aan de informateurs Kamp en Bos wordt aandacht gevraagd voor de bijensterfte, maar niets gezegd over be­strijdingsmiddelen in land en tuinbouw. Jammer en kwalijk", zegt voorzitter Jaap Molenaar van de Bijenstichting.

Molenaar,  zelf imker en lid van de NBV probeert al jaren met zijn club de landelijke politiek te bewegen de toelating in te trekken van het landbouwgif imidacloprid, een zogenoemde neonicotinoide. Doordat nu ernationaal — steeds meer wetenschappers beweren dat het gif inderdaad al in minieme doses - dodelijk is voor bijen en andere insecten, tekent zich in de politiek langzaam een meerderheid af voor een indertijd verworpen motie van het PvdA-Kamerlid Lutz Jacobi om de toelating in te trekken.

Voor Jacobi en haar medestanders GroenLinks, SP, CU en PvdD — is daarbij ook van belang dat het zenuwgif via zaadcoating in groente en fruit terecht komt. Mensen zouden daardoor sneller zenuwziekten ontwikkelen als parkinson; alzheimer, ADHD en autisme, condudeert de toxico­loog Henk Tennekes uit diverse onderzoeken.

Door niet over de relatie tus­sen het gifgebruik en de bijen­sterfte te reppen, geeft het be­stuur van de NBV de politiek een verkeerd signaal. En gaat het in tegen de wens van zijn eigen ach­terban. Een meerderheid van de
    leden nam eind april een motie aan waarin het bestuur werd gesommeerd landelijk uit te dragen dat landbouwgif bij twijfel verboden moet worden. Molenaar noemt het 'schandalig' dat het NBV-bestuur die motie van de leden niet uitvoert.

Het NBV-bestuur  vraagt    de formateurs hulp bij het bestrijden van die bijensterfte. Dat kan onder meer via 'bijvriendelijk groenbeheer'. Dat er niets in staat over gif, geeft voorzitter Jan Dommerholt toe. Dat is volgens hem ook niet nodig. Het standpunt  in de aangenomen motie zou afgelopen voorjaar immers ‘ook naar de poliiek’ zijn gestuurd.

NHD