Texel: geen zorgen over opheffen gemeente

• woensdag 31 oktober 2012
  • Categorie: , ,

• DEN BURG

Het college van burgemeester en wethouders maakt zich geen zorgen over een eventuele samenvoeging van Texel met andere gemeenten.

Het college vertrouwt op de uitzonderingspositie die Texel momenteel ook heeft.

,,Texel heeft net als de andere Waddeneilanden door haar eilandsituatie een aparte identiteit en is daardoor niet te vergelijken met andere gemeenten’’, zo luidt de officiële verklaring die het college dinsdag naar buiten bracht.

,,Deze bijzondere positie wordt ook sinds jaar en dag door anderen, zoals het rijk, erkend en zal ook altijd als bijzonder worden gezien.’’<br><br>

Het college vindt het daarom niet nodig in gesprek te gaan met de andere Waddeneilanden.
    <br><br>
    Texel 2010 heeft daar in een brief aan het college op aangedrongen. ,,Er is snel daadkracht van onze gemeente nodig om samen met de andere vier Waddeneilanden één grote Waddengemeente na te streven’’, stelt Texel 2010. ,,Dan zitten we nog niet aan de 100.000 inwoners, maar kunnen wel een stevige vuist maken.’’
    <br><br>
    Een meerderheid van de gemeenteraad prefereert samenwerking met andere gemeenten in Noord-Holland.