'Statenlid moet maar komen kijken bij turbine’

• woensdag 15 februari 2012
  • Categorie: , , ,

• Provincie en gemeente treffen elkaar over de windturbine Grote Sloot 158 in een hoorzitting op 23 februari.

DOOR HARRY DE JONG (NHD)

"1k nodig Statenlid Van Unnik uit zelf te komen kijken, als hij denkt dat we hier de Toren van Pisa nog als loodrecht zouden aanmerken."

Met die opmerking reageerde de Zijper wethouder Piet Morsch gisteravond op de beschuldiging van Gerton van Unnik van de. provinciale PVV dat de windmolen aan de Grote Sloot 158 in Sint Maartensburg gevaar oplevert doordat deze over zou hellen. En dat de wijze van nameten door de gemeente niet serieus te nemen zou zijn.

„Medewerkers van Milieudienst en handhavers van de gemeente hebben geconstateerd dat de molen in het lood staat", aldus Morsch. Er is, niet gemeten door een partij van buitenaf, gaf de wethouder aan.

De veelbesproken molen staat er op grond van een gedoogbeschikking. Of het tot een bouwvergunning komt is nog altijd de vraag. Tegenstanders beargumenteerden tijdens het rondetafelgesprek van de Zijper raadscommissie waarom de turbine er volgens hen illegaal staat.

Ze wezen op windmolenkwesties elders, waar betreffende gemeentes bakzeil hadden gehaald. En noemden de vrees voor een schadeclaim als de turbine moet worden ontmanteld onterecht. Hoewel het formeel slechts ging om ruimtelijke ordeningsaspecten rond de 158, kwamen tal van emotionele en milieuaspecten voorbij.

Morsch gaf aan dat de gemeente de aarivraag voor ’de 158’ behandelt als elke andere. En handelt naar het door de gerneenteraad vastgestelde beleid. Dat de provincie niet meewerkt, komt volgens de wethouder doordat die de regels heeft veranderd terwijl de procedure voor de turbine al liep.

Provincie en gemeente treffen elkaar hierover in een hoorzitting op 23 februari.