Er zijn geen meldingen gedaan door ambtenaren van niet-integer handelingen door de directie van de gemeente Den Helder.
De directie dient daarom te worden gerehabiliteerd.
Dat stelt vertrouwenspersoon Nathalie Boudrie in een rapport over de grote
onrust onder Helderse gemeenteambtenaren. Het ongenoegen onder het personeel
resulteerde eerder dit jaar tijdens een bijeenkomst in een stevige aanval op de
gemeentesecretaris en de directeur bedrijfsvoering. Zij zouden niet integer
handelen.
Boudrie, die als buitenstaander is ingehuurd, vindt daar niets van terug.
Wel is er geklaagd over de wijze waarop de directie zich in conflicten opstelt,
ook qua omgangsvormen. Officiële klachten bleven uit.
Op basis van intensieve en algemenere gesprekken met 253 het personeel
concludeert de vertrouwenspersoon dat de onrust vooral is gevoed door vrees voor
verandering.
Met name het aanspreken op kwaliteit en prestatie leidt tot angst,
onzekerheid en boosheid. Mensen die nooit eerder een kritische beoordeling
kregen, werden nu als ’redelijk’ geboekstaafd. Dat leidde weer tot de vrees voor
baanverlies. Vooral als er afscheid genomen moest worden van bij personeel
populaire leidinggevenden, aldus Boudrie.
Doordat een duidelijke beoordelingscyclus ontbrak en er weinig
zelfreflectie over het eigen functioneren is, dachten medewerkers al gauw dat ze
het al die jaren goed deden. Zij waren dus onaangenaam verrast als de
beoordeling lager uitviel.
De vertrouwenspersoon doet een reeks aanbevelingen om de komende tijd de
situatie binnen het ambtelijk apparaat te verbeteren. Volgens wethouder van
personeelszaken Suzanne den Dulk worden die de komende tijd tegen het licht
gehouden en waar nodig uitgewerkt. ,,De rode lijn die ik uit het rapport haal is
vooral gebrek aan communicatie, stijl van leidinggeven en de cultuurverandering
waarmee de organisatie worstelt. Ik ben blij dat de directie is vrijgepleit,
want die is goed bezig. Zo is op tijd begonnen met bezuinigingen. Andere
gemeenten wachtten te lang en moeten nu mensen ontslaan, wij redden het via
natuurlijk verloop. Veel angst berust ook op misverstanden. Zo voelen mensen
zich bedreigd omdat in het nieuwe stadhuis minder werkplekken zijn ingetekend.
Maar we gaan uit van flexibele werkplekken, bureaus die meer mensen benutten.’’
Volgens Den Dulk blijft de beoordelingscyclus essentieel in een
veranderende organisatie. ,,Het maakt onderdeel uit van de kwaliteitsslag die we
maken. Aanspreken op prestaties. Zolang je vooraf duidelijk maakt aan
medewerkers wat er van hen wordt verwacht kan een beoordeling nooit een
verrassing zijn.’’
0 reacties :
Een reactie posten