'Onerzoek rol Koggenland in Distriport'

• dinsdag 23 oktober 2012
  • Categorie: , ,

• DE GOORN

De gemeenteraad van Koggeniand bespreekt op 5 november een voorstel om het door de burgemeester en wet­houders gevoerde bestuur rond bedrijventerrein Distriport te laten onderzoeken.

De fractie van Onafhankelijk Koggenland (0Ke) wil dat gron­dig wordt onderzocht in hoever­re het college iets te maken had met bevoordeling van project­ontwikkelaars.

Aanleiding is de verdenking dat gedeputeerde Ton Hooijmai­jers zich schuldig heeft gemaakt aan fraude en het aannemen van smeergeld. In de tenlastelegging van het OM staat dat Hooijmai­jers 59.500 euro heeft ontvangen 'als provisie voor het regelen van de financiering van de gronden' voor Distriport.
    Jim Mollet van eenmansfractie OKe verwacht een meerderheid achter zijn voorstel te krijgen. ,,Het is niet zo dat Barbertje moet hangen. Juist om speculaties en schade aan het lokaal be­stuur te voorkomen, moeten we de waarheid vinden."

In zijn verzoek om een commissie in te stellen, zet Mollet een aantal overwegingen op een rijtje. Op de bijeenkomst in Mid­denmeer in 2007, waarin provin­cie, projectontwikkelaars en Koggenland contracten onderte­kenden over Distriport (voor­heen Jaagweg genoemd), heeft de gemeente zich verplicht om een geldig bestemmingsplan te maken voor de realisering van het bedrijventerrein. Ook was Koggenland vertegenwoordigd 'bij het ondertekenen van een geheime 'sideletter' die de project­ontwikkelaars bevoordeelde.

NHD