Nu over fusie praten kan niet

• dinsdag 30 oktober 2012
  • Categorie: , , ,

• DOOR HANS DUIN
    SCRAGEN - „Het is niet verantwoord om nu al te praten over een nieuwe fusie van de gemeente Schagen. Dat is absoluut niet in het belang van de burgers."

Burgemeester Gerrit Westerink vindt dat een samengaan tussen de gemeenten Schagen, Hollands Kroon, Den Helder en Texel op korte termijn onaanvaardbaar is.
    Gistermorgen werd bekend dat het nieuwe kabinet wil dat er gemeenten met minstens honderd duizend inwoners komen. Westerink relativeert dit: „je ziet over dit onderwerp een golfbeweging in de politiek. De ene keer moet de actie van de burgers komen, de andere keer, zoals nu, wordt het van bovenaf opgelegd. We zien wel weer hoe het deze keer afloopt."

Den Helder

Op langere termijn rekent Wes­terink een fusie tot een grote Noordkop-gemeente wel tot de mogelijkheden: „We hebben steeds rekening gehouden met de optie, dat er over tien, twintig jaar in onze regio een samen­smelting van de vier noordelijke gemeenten plaatsvindt. Dus ook inclusief Texel en Den Helder."

„Waarom niet in één keer? We hebben die mogelijkheid onder ogen gezien. In het rapport­-Schoofs, dat toen is uitgebracht, werd uitdrukkelijk gesteld dat zo'n grote fusie absoluut niet kon. Het was organisatorisch niet verantwoord."

Kun je het je medewerkers aandoen om, als ze nog een fusie­proces bezig zijn, ze weer op te zadelen met een fusie? Weste­rink: „Het belang van de burgers staat altijd voorop. Daar zijn on­ze medewerkers voor bezig. Ik denk dat er geen enkel belang mee is gediend, als we in het nieuwe Schagen meteen weer gaan praten over een nieuwe fu­sie."

Het CDA van de nieuwe ge­
    meente Schagen heeft contact gehad met de Tweede Kamer­fractie van het CDA. Zij hebben toegezegd, zo geeft fractievoor­zitter Jelle Beemsterboer aan al­les te doen om het plan van de toekomstige regeringspartijen voor grotere gemeenten tot staan te brengen.