Nog laatste kans voor lijmpoging omroepen

• woensdag 31 oktober 2012
  • Categorie: , , ,

• ANNA PAULOWNA

De lokale omroepen RTV Hollands Kroon en RTV Noordkop heb­ben van de gemeenteraad van Hollands Kroon nog tot 22 no­vember de tijd gekregen om alsnog tot een gezamenlijke organisatie te komen.
    DOOR MIKE DEUTEKOM

De twee omroepen voldoen bei­de aan de criteria van het Com­missariaat voor de Media om de zendmachtiging voor de ge­meente Hollands Kroon te kun­nen krijgen. Maar slechts een kan er met de prijs naar huis gaan. De gemeenteraad wil graag dat beide partijen samengaan in en grote omroep. Alleen blijkt oud zeer' bij vooral vrijwilligers van Tsarina, nu samen met om­roepvereniging Wieringermeer onder gebracht in RTV Hollands Kroon, dat in de weg te staan. Zij hebben problemen met de mensen van de, destijds van Tsarina afgescheiden omroep AP Lokaal, die nu bij Noordkop zitten. De afgelopen maanden zijn de on­derhandelingen stukgelopen op kwesties uit het verleden.

De tijd begint nu te dringen. Voor 23 november wil het Corn­missariaat voor de Media een advies van de gemeenteraad welke zender er volgens de raad de zendgemachtigde moet worden. Het college van Hollands Kroon heeft een lichte voorkeur uitge­sproken voor RTV Noordkop.
    Toch heeft een meerderheid van de gemeenteraad gister­avond besloten te wachten met beslissen tot de volgende verga­dering op 22 november. Dan moet blijken of de beide omroe­pen in de hen resterende drie weken alsnog tot overeenstemmingl zijn gekomen.

Voorzitter Gerard Reis van RTV Noordkop heeft al aange­kondigd het bestuur van RTV Hollands Kroqn opnieuw uit te nodigen voor een gesprek. Alexander Biigel neemt die uit­nodiging graag aan. „Ik wil wel, maar het is aan onze vrijwilligers van Tsarina om te bepalen welke speelruimte ik heb. Hopelijk zien ze in dat het de laatste kans is. Anders is er straks geen zend­machtiging."

NHD