Goed bij kas ondanks dure grond

• zaterdag 20 oktober 2012
  • Categorie: , ,

• „De nieuwe gemeente Schagen kan zonder schulden of zorgen aan een nieuwe toekomst gaan bouwen."

Dat zegt wethouder Rens Cappon (grondzakeh/financien) van fusiepartner Harenkarspel, een van drie fusiepartners. Net als Zijpe is deze partner van het bestaande, stadse Schagen een grootgrondbezitter. Evenals in andere plaatsen zijn wel eens verkeerde grondaankopen gedaan. Omdat de politiek zich bedacht op het gebied van de ruimtelijke planning, waardoor woonwijken en winkelcentra toch niet daar kwamen waar ooit gedacht. Somrnige moeten daarvoor boeten. Kunnen geen scholen meer bouwen of moeten hun burgers extra belasten.

Cappon legt uit waarom ze daar in Schagen niet bang voor hoeven zijn. Zeventig hectare van zijn grond bestaan uit (agrarische) percelen waar geen boekwaarde op zit. „Dat is een stille reserve van drieenhalf miljoen." Anders zit het met de risicovolle grond. „Dat is de warme grond, die we opkochten voor de ontwikkelaars eraan te pas kwamen. Dat zijn vaak verstandige aankopen geweest, al zijn ze ook risicovol. Om het gevaar in te perken hebben we vorig jaar de systematiek veranderd. We zijn gestopt met het op de balans opvoeren van de aankoopprijs en het jaarlijks toeschrijven van rente en kosten."
    Ze zijn niet afgeboekt, maar geneutraliseerd door in één klap bijna vier miljoen uit de reserves te halen. „Dat heeft een voordeel. Als je gaat afboeken, laat je aan iedereen zien. ookr de provincie en de ontwikkelaars, waar nooit meer gebouwd gaat worden. Nu houden we alle opties open."

Het is een operatie die je als gemeente alleen kunt uitvoeren als je solvabel bent, zegt hij. „We hebben de algemene reserves moeten aanspreken. Die waren goed gevuld. We komen zelfs niet in de buurt van de minimum buffer van vijf miljoen. Zijpe heeft een dergelijke methode gevolgd. Schagen kan met een stille reserve van zeven miljoen van start gaan."

NHD