Bestuursbreuk op Hoenderdaell

• woensdag 17 oktober 2012

• DOOR RICHARD ZUT
    De samenwerking tussen Wild Cats World en Stichting Leeuw/Landgoed Hoenderdaell is definitief verbroken. Het rommelde al langer tussen de twee organisaties. Voor roofdierdeskundige Babette de Jonge van Wild Cats World was de dood van caracal Nina ’het laatste duwtje’ om de samenwerking te verbreken’. Hoenderdaell heeft het over een ’naar ongeval dat wordt betreurd’.
    Volgens De Jonge is de samenwerking tussen Stichting Leeuw en Stichting Wild Cats World gestrand door aanhoudende meningsverschillen over welzijn en verzorging van de katachtigen in de opvang.
    De verhoudingen stonden al op scherp door de aanstelling van circusdompteur Sacha Prehri als extra verzorger. De Jonge was het daar volstrekt mee oneens en dreigde toen al met opstappen. Dit conflict werd tijdens een vergadering gesust.
    Maar de gemoederen liepen op 10 september weer heel hoog op na het trieste incident met de caracal, bij wie na een val in haar binnenverblijf een poot moest worden geamputeerd en ook een gebroken kaak werd geconstateerd. Drie dagen later overleed Nina op de operatietafel. De Jonge: „Een open botbreuk, gebroken kaak en inwendige bloedingen door een val in een binnenverblijf, zonder daarvoor duidelijk aanwijsbare sporen, vind ik raadselachtig. Caracals zijn, de meeste behendige springers onder de katachtigen, dus een val van een geringe hoogte in het binnenverblijf bij Stichting Leeuw is op zijn minst opmerkelijk te noemen."