Een breuk tussen Wild Cats World en Hoenderdaell .

ANNA PAULOWNA - Roofdierendeskundige Babette de Jonge van Wild Cats World gaat aangifte bij de politie doen vanwege het overlijden van caracal Nina op Landgoed Hoenderdaell in Anna Paulowna.

Uit een autopsierapport dat na de dood van het katachtige beest (acht maanden) is opgemaakt, blijkt dat Nina inwendige bloedingen en een plotselinge shock had.
 Die zouden volgens de patholoog en dierenarts alleen kunnen zijn veroorzaakt door een zware val, harde klappen of vergiftiging.
 Enkele dagen voordat Nina stierf, moest een voorpoot worden geamputeerde nadat zij vermoedelijk aan een hek is blijven hangen. Bij dat incident zij ook een gebroken kaak op.
 Volgens de lezing van Hoenderdaell is de caracal opnieuw verstrikt geraakt in een stuk traliewerk en overleden.
 De Jonge plaatst daar haar vraagtekens bij, mede ’omdat nergens bloedsporen of scherpe randen te bekennen zijn’.
 Wild Cats World en Hoenderdaell werkten tot voor kort nauw samen in Stichting Leeuw en brachten diverse tijgers, leeuwen en andere roofdieren in de Polder onder.
 De dood van Nina heeft geleid tot een breuk. Al eerder was er onenigheid over de dierenverzorging en het in dienst nemen van een circusdompteur door Hoenderdaell.
 De Jonge heeft van de dood van Nina ook melding gemaakt bij het ministerie van economische zaken, landbouw en innovatie, de dierenbescherming, Partij voor de Dieren en diverse dierenrechtenorganisaties.
 Een internetpetitie voor nader onderzoek en om te voorkomen dat zoiets niet meer op Hoenderdaell voorkomt, telt bijna 1800 sympathisanten.

NHD