Corruptie Hooijmaijers omvat 1,6 miljoen

• woensdag 10 oktober 2012
  • Categorie: , ,
  • 18 oktober 2012 - Provincie NH  -  Hooijmaaijers zelf ontkent alle schuld.

HAARLEM

De rechtbank in Haarlem maakt vandaag met een zogeheten regiezitting een begin met het proces tegen de Noord-Hollandse oud-gedeputeerde Ton Hooijmaijers. De officier van Justitie heeft vanmorgen bij het strafproces tegen de Noord-Hollandse oud-gedeputeerde Ton Hooijmaijers gezegd dat Hooijmaaijers zich schuldig heeft gemaakt aan fraude op een ongekende schaal.
    Hooijmaaijers zelf ontkent alle schuld.

Volgens hem heeft het OM geen enkele vorm van bewijs. “U kunt mij veel verwijten, maar corrupt ben ik nooit geweest", zei Hooijmaijers verder tijdens een korte regiezitting met een snik in zijn stem.

De oud VVD ‘er wordt verdacht van het aannemen van steekpenningen, valsheid in geschrifte en het witwassen.

Naast Hooijmaaijer staan ook diens vrouw en een bevriende makelaar terecht. In het totaal zullen er 12 getuigen gehoord worden gehoord in de zaak Hooijmaijers.

De inhoudelijke behandeling vindt mogelijk plaats voor de zomer van 2013.

Volgens het OM heeft Hooijmaijers zich in de periode 2005-2009 als gedeputeerde van Noord Holland, flink laten betalen door project ontwikkelaars en bouwbedrijven.

Het gaat hierbij om een bedrag van bijna 350.000 euro.
    In de aanklacht staat ook dat hij in 2007 ruim 7000 euro aan steekpenningen heeft ontvangen van Fortis Nederland.

In ruil daarvoor moest Hooijmaaijer zich inzetten om Fortis de huisbankier van de provincie Noord Holland te maken.

Volgens de advocaat van Hooijmaijers is zijn cliënt al veroordeeld. "Het OM weet niet hoe het eraan toegaat in het openbaar bestuur. De toon is al gezet. Ook door de media."

Ook Hooijmaijers zelf vindt dat het OM op de zaken vooruitloopt. "Er is nog geen getuige gehoord. Maar dit is een prestigezaak geworden. Ik constateer dat Barbertje moet hangen."

Het OM gaat ervan uit dat Hooijmaijers in totaal bijna vijf ton heeft witgewassen. Dat bedrag zou hij daadwerkelijk hebben ontvangen.

In zijn totaliteit gaat het in de aanklacht om een bedrag van 1,6 miljoen euro, inclusief de bedragen die de andere partijen aan de gedeputeerde hadden toegezegd.

Bron: HKP