Vraag 1:
In
het coalitieakkoord 2011-2015 is te lezen dat er geen windmolens op land
bijkomen. Waarom is het verstrekken van nieuwe vergunningen van windmolens op
land niet direct na dit coalitieakkoord gestopt?
Antwoord
1:
Om
het coalitieakkoord 2011-2015 te kunnen uitvoeren en afwijzend te kunnen
beslissen op vergunningaanvragen voor het oprichten van een windturbine, moet
de Provinciale Ruimtelijke Verordening Structuurvisie (PRVS) worden gewijzigd.
Aan deze wijziging is een procedure met ter inzage legging verbonden. Om te
voorkomen dat tijdens het doorlopen van deze procedure vergunningen moeten
worden verstrekt op aanvragen die in strijd zijn met het toekomstig beleid,
hebben uw Staten op 9 juli j.l. een
voorbereidingsbesluit Wind op
land vastgesteld. Dit besluit is op 11 juli in werking getreden. Het
voorbereidingsbesluit heeft tot gevolg dat de planologische situatie wordt
bevroren en dat omgevingsvergunningen voor nieuwe windturbines en voor de
opschaling van bestaande windturbines, die zijn ingekomen na 11 juli moeten
worden aangehouden.
Een
voorbereidingsbesluit tot wijziging van de PRVS is niet eerder voorgelegd
vanwege de noodzaak om:
a. Scherp in beeld te brengen wat de bestuurlijke,
juridische en financiële consequenties zijn van een voorbereidingsbesluit op
lopende aanvragen. Onder meer de reikwijdte van het besluit is hierdoor
bepaald.
b. Te onderzoeken of voor een wijziging van de
Structuurvisie – als motivatie voor de wijziging van de PRVS – een nieuwe
plan-MER nodig is. De uitkomst is dat de bijbehorende plan-MER niet behoeft te
worden gewijzigd; de voorbereidingstijd voor de (partiële) herziening van de
Structuurvisie is hierdoor met circa 6 maanden bekort.
c.
Het Ontwerp voorbereidingsbesluit voor juridisch advies voor te leggen aan
advocaat Pels Rijcken.
Vraag
2:
Kunt
u duidelijk aangeven hoeveel en welke aanvragen, voor windmolens op land, er op
de plank liggen die nog wel in aanmerking komen voor een vergunning? Graag
verzoek ik u een overzicht te verstrekken van de liggende aanvragen met
vermelding van datum van aanvraag.
Antwoord 2: In onderstaande tabel een overzicht van de ingekomen aanvragen. De aanhoudingsplicht uit het voorbereidingsbesluit heeft alleen betrekking op aanvragen die zijn ingekomen vanaf 11 juli 2012. Na afloop van het voorbereidingsbesluit, dat een maximale geldigheidsduur heeft van 6 maanden, zullen wij deze aanvragen beoordelen op basis van het op dat moment vigerend windbeleid. Voor de overige aanvragen geldt geen aanhoudingsplicht. Wij zullen deze aanvragen in beginsel beoordelen op basis van het vigerend beleid.
Wagendorp1 (vooroverleg)
|
|
Windplan Wieringermeer
|
RCR melding mei 2010
|
Groetpolder
|
13-04-2012
|
Jan van Kempen
|
23-08-2010
|
Westfrisia
|
14-09-2010
|
Oosterpolder
|
12-04-2012
|
Wijdenes
|
18-02-2010
|
Andijk
|
13-03-2009
|
Reyndersweg
|
26-08-2011
|
5-04-2012 (projectbesluit
deelraad)
|
Hoogtij
|
(in voorbereiding nog niet ingediend)
|
Vraag
3:
Hoeveel
MW aan vermogen leveren de aanvragen, die nog wel in aanmerking komen voor een
vergunning, bij elkaar op?
Antwoord
3:
De
bovengenoemde aanvragen omvatten samen 418 – 537,5MW.
Echter,
niet alle aanvragen komen daadwerkelijk in aanmerking voor een vergunning. Het
uitgangspunt is het reserveren van ruimte voor 430MW (inclusief het bestaande
opgestelde vermogen van circa 330MW) met inbegrip van een volledige uitvoering
van windplan Wieringermeer.
Vraag
4:
In
hoeverre klopt het dat GS heeft gewacht met het niet meer verstrekken van
vergunningen, zodat de eerdere 'afspraken' met het Rijk, de 500 MW, toch
gehaald worden?
Antwoord
4:
Dit
klopt niet. Overigens betreft de bedoelde afspraak met het Rijk 430MW duurzame
energie.
Vraag
5:
In
welke mate kunt u uitsluiten dat de belanghebbende windmolenindustrie en
windmolenlobby niet al op de hoogte zijn gebracht en/of geraakt van uw
voornemen op een windmolenstop, zodat 'nog even' onder het oude regime plannen
voor solitaire windmolens en windmolenparken zijn ingediend? Zo nee, dan graag
uw uitleg voor uw standpunt.
Antwoord
5:
Dat
sluiten wij niet uit. Initiatiefnemers van windprojecten hebben kennis hebben
genomen van ons coalitieakkoord, dat op 18 april 2011 in uw staten is
gepresenteerd. In het coalitieakkoord wordt een beleidswijziging aangekondigd.
Om te voorkomen dat vooruitlopend op of tijdens deze procedure inkomende
verzoeken tot ruimtelijke inpassing, die in strijd zijn met het toekomstig
ruimtelijk beleid, in behandeling moeten worden genomen, is op 11 juli 2012 een
voorbereidingsbesluit in werking getreden.
Vraag
6:
In
hoeverre is de Noord-Hollandse burger geen rad voor ogen gedraaid, doordat de
provincie wel al een nieuwe duurbetaalde coördinator PARK heeft aangesteld,
uitgerekend een medeauteur van het rapport 'Choreografie voor 1000 windmolens'?
Wekt het provinciebestuur met deze 'Barry Hughes van de windmolenlobby' niet de
indruk van "Vooral Doorrrgaan!"? Graag uw uitgebreide toelichting
hierop.
Antwoord
6:
Wij geven onverkort uitvoering
aan het coalitieakkoord. Bij de voordracht van het voorbereidingsbesluit Wind
op land op 9 juli 2012 hebben wij u geïnformeerd over ons voornemen om het
windbeleid ingrijpend te wijzigen. Met de vaststelling door GS van het
beleidskader Wind op land, de ontwerp PRVS en de ontwerp Structuurvisie op 4
september j.l. geven wij uitvoering aan ons voornemen.
Vraag
7:
Wat
is het coalitieakkoord tussen VVD-PvdA-CDA en D’66 feitelijk nog waard, als
deze partijen maar wat goochelen met vergunningstermijnen zodat eerdere
doelstellingen alsnog worden behaald?
Antwoord
7:
Zie
antwoord vraag 1 en 6.
Vraag
8:
Pleegt
u feitelijk geen kiezersbedrog door het doen voorkomen dat er geen nieuwe
windmolens meer bijkomen, maar hierbij verzwijgt dat u nog steeds oude
afspraken heeft liggen voor een uitbreiding tot 500MW aan windvermogen?
Antwoord 8:
Nee. In het coalitieakkoord is opgenomen dat bestaande afspraken met het
Rijk om ruimte te reserveren voor 430MW duurzame energie, door ons worden
nagekomen. Voor de realisatie van deze opgave reserveren wij ruimte in de
polder Wieringermeer. Overigens wordt in de uitvoering van windplan
Wieringermeer het oprichten van nieuwe windturbines gekoppeld aan de sanering
en herstructurering van bestaande turbines
0 reacties :
Een reactie posten