Rechter haalt streep door de koopzondag

• zaterdag 13 oktober 2012
  • Categorie: , ,
  • Harenkarspel  -  ’Substantieel toerisme onvoldoende aangetoond’

DOOR HARMKE SNIJDEWIND
    Het College voor Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft korte metten gemaakt met de vrije koopzondag van de gemeente Harenkarspel. De rechter oordeelt dat die op onjuiste gronden is ingevoerd.
    De Winkeltijdenwet geeft vrijstelling voor de zondag als wordt voldaan aan specifieke eisen. Zo-als een uitgesproken toeristisch karakter. Harenkarspel deed daar een beroep op. In de veronderstelling dat daarvoor 1100 vakantiewoningen, ruim 300 campingplaatsen en attracties als de Holle Bolle Belevenis, het Van Blanckendaell Dierenpark en ’t Huys te Nuwendore voldoende zouden zijn. Maar de rechter oordeelt anders. En stelt ook dat onvoldoende is aangetoond dat de lokale toeristen gebaat zijn bij een zondagsopenstelling, zeker eentje die het jaar rond duurt.
    Naar verwachting zal de gemeenteraad binnen zes weken na dit vonnis een nieuw besluit nemen, zegt woordvoerster Ans Heijne van Harenkarspel. Hoe dat voorstel precies luidt, is nog afwachten. Het vonnis van het CBb was gistermiddag wel ontvangen, maar geen van de collegeleden had er nog kennis van genomen. Aannemelijk is dat komende week een nieuwe strategie wordt bepaald. Juist nu zich een regeerakkoord aftekent ten gunste van een vrije koopzondag lijkt het onredelijk nog snel even tot sluiting over te gaan.
    De lokale winkeliers zeggen de koopzondag niet te kunnen missen. „Van onze totale omzet is tien procent te danken aan de koopzondag," zegt Yvonne van Duin van de Albert Heijn in Warmenhuizen. Ook de Deen vestiging in Tuitjenhorn doet goede zaken op zondag. Elserieke Deen: „En veel mensen werken graag op zondag, ook al vanwege de extra verdiensten."
    Maar ook steeds meer kleinere winkels zijn op zondag open. Zoals modezaak Zo H(!)P van Afke Bleeker, tevens secretaris van Winkeliersvereniging Harenkarspel. „Hele gezinnen komen dan shoppen. In economisch moeilijke tijden kan een koopzondag, een enorm verschil maken."
    Bron: NHD