Opnieuw forse ontslagen bij ECN in Petten

• vrijdag 12 oktober 2012
  • Categorie: , ,
  • Noordkop  -  In een reactie verklaart een woordvoerder van ECN dat de aanleiding voor de ontslagen de noodzaak tot kwaliteitsverbetering en kostenbesparing zijn.

JACOB VAN DER MEULEN
    Bij het Energieonderzoekk Centrum Nederland (ECN) in Petten vallen opnieuw ontslagen. Tot januari 2014 gaan 54 volledige banen verloren. Een aantal betrokken personeelsleden heeft gisteren al te horen gekregen dat ze meteen kon vertrekken.
    De ontslagen betreffen vooral de ondersteunende diensten en de staven van ECN. In het kader van reorganisatie vervallen 54 fte’s. Een belangrijk deel daarvan -29- wordt uitbesteed aan externe bedrijven. Verder komen er ook tien nieuwe fte’s bij ECN zelf terug, zo blijkt uit het sociaal plan.
    Vakbonden Abvakabo en CNV Publieke Zaak zijn met dat sociaal plan akkoord gegaan. Vakbondsvertegenwoordiger Marthy Schuurman noemt de nieuwe ontslagen een verder uitvloeisel van de subsidiekortingen die het rijk het ECN de afgelopen jaren oplegde. In totaal moesten de energieonderzoekers het met acht miljoen euro minder doen.
    Schuurman: „In feite is ons duidelijk gemaakt dat we meer onze eigen broek moeten gaan ophouden en de markt moeten opzoeken. Dan ga je dus kijken wat precies ons primaire proces is en waar het minder kan."
    De nieuwste reorganisatie moet uiterlijk januari 2014 zijn beslag krijgen.
    Begin 2011 werd bekend dat ECN door de opgelegde korting 96 personeelsleden moest ontslaan. Van natuurlijk verloop was geen sprake, de meeste betrokken personeelsleden werden direct de laan uitgestuurd. De destijds pas aangesteld ECN-directeur Paul Korting noemde ontslagreeks destijds: "Een persoonlijke ramp voor de collega’s die vertrekken."
    ECN schakelde wel een bureau in dat de ontslagen personeelsleden bemiddelt naar een nieuwe baan.
    In reactie op de nieuwste ontslagen verklaart vakbondsbestuurder Marthy Schuurman: „We zijn er natuurlijk niet blij mee. Maar dat is wellicht een beetje te veel blabla. Of het nu een keer afgelopen is? Zeg nooit nooit, denk ik dan. Maar het moet wel een keertje afgelopen zijn."
    In een reactie verklaart een woordvoerder van ECN dat de aanleiding voor de ontslagen de noodzaak tot kwaliteitsverbetering en kostenbesparing zijn. „Gevolg is dat een aantal functies zijn gewijzigd of komen te vervalien en dat er nieuwe functies worden gecreëerd waarvoor de komende tijd op de arbeidsmarkt zal worden geworven."
    Volgens de ECN-woordvoerder hebben de meeste werknemers die in 2011 werden ontslagen inmiddels elders weer werk gevonden.
    Bron: NHD

Vakbonden vinden alles goed. Ondertussen daalt het aantal medewerkers van ECN gestaag.