Mosselbanken voor vogels

• zaterdag 4 augustus 2012
  •  4 augustus 2012 - Noordkop  -  Waddenvereniging ziet alternatief niet zitten.

Door de zandsuppletie ter versterking van de kust tussen Petten en Julianadorp, verdwijnen belangrijke vogelfoerageergebieden bij de strekdammen. De aanleg van mosselbanken op het Balgzand zou als alternatief voor de vogels moeten dienen.

Naief, vindt de Wadden Vereniging.

Nieuwe mosselbanken even ten oosten van Den Helder op de Waddenzee ziet de overheid als een bron van voedsel voor zilvermeeuwen en scholeksters die nu nog fourageren bij de strekdammen aan de noordwestkust.

De dammen die vanaf de Hondsbossche zeewering richting Julianadorp zijn aangelegd om het strand te beschermen tegen afslag vormen een marien ecosysteem. Tussen de basaltblokken leven krabbetjes en schelpdieren die gegeten worden door vogels.

De Hondsbossche vormt echter een van de zwakke schakels in de kustverdediging en zal worden versterkt.

Onder zand

Voor die versterking zijn verschillende varianten in discussie, maar in alle opties zullen de strekdammen die vanaf de dijk in zee steken onder het zand verdwijnen. Dat heeft gevolgen vonr de voedselvoorziening voor meeuwen en steltlopers.

Om de beesten een alternatief te bieden is de overheid op het idee gekomen om mosselbanken aan te leggen op het Balgzand in de Waddenzee.

Dit is tegen het zere been van de Waddenvereniging. Volgens de invloedrijke miilieuclub is het naïef om te veronderstellen dat vogels, die hun foerageergebied verloren zien gaan, netjes naar de Waddenzee zullen afreizen om daar hun favoriete voedsel te vinden. Directeur Arjan Berkhuysen: „Die gebieden zijn al lang door broedvogels en doortrekkers in gebruik genomen. Bovendien is het zeer de vraag of het aanleggen van mosselbanken op die plaats wel enige kans van slagen heeft. Als dat zo makkelijk zou zijn, dan zouden die mosselbanken daar wel vanzelf zijn ontstaan."

Bron: NHD